GODT GAMMELDAGS BRØD

FOR OSS SOM TÅLER HVETEMEL, ET BRØD UTEN SNEV AV SPELT

Men først sagaen om hvordan det gikk til.(Uten betydning for det ferdige resultat)
Her i huset er vi litt splittet når det gjelder det med brødmat.
Den ene delen er svært glad i brød når som helst, så ofte som mulig, i hvilken form som helst og proteiner er ganske unødvendig.
Den andre delen er kresen når det  gjelder brød, vil ikke ha det for ofte, er nøye på smaken og konsistensen og bytter det når som helst ut med proteiner.
Den andre delen har litt ekstra makt fordi det er kokken i huset, altså meg.
Nå skjønner du kanskje hvorfor brødbaking ikke har fått større plass i mitt arkiv og min daglige matlaging.
Jeg har for å være helt ærlig foretrukket de gode kjøpte bakervarene som fins, Vi bor 150 m fra en utmerket baker, og jeg har ikke forstått poenget med å bake brød. 
Jeg kan det jo heller ikke, tar for mye tid,  har ikke gode oppskrifter, de jeg smaker hos andre passer ikke min gane, og pass på karbohydratene osv, osv osv. Unnskyldningene er og var mange.
Da skjer det utenkelige, bakeren med det ene gode brødet, trakk det fra markedet, og jeg satt tomhendt tilbake. 

Beslutningen tvang seg fram, jeg prøver selv. 
Noen forsøk senere med brød som var for smakløse, for tørre, for løse, for ditt for datt. Men så ble jeg fornøyd.

Det er jo et vakkert syn

Oppskrift
4 dl kefirmelk
1 dl vann
25 gr fersk gjær
1,5 dl finmalt rug
3 dl sammalt hvete
1 dl utvannet helgryn
2 ts salt 1 ss mørk sirup
1,5 dl solsikkeolje
1-2 l hvetemel

Løs gjæra opp i litt lunkent vann i en stor miksmasterbolle, varm kefirmelk og resten av vannet opp til 37 C. Ha i alt melet med salt og sirup og halvparten av hvetemelet. Resten har du i underveis mens maskinen elter deigen. La deigen være litt klissete, men seig. Så kan den få heve i ca 30 min. 
Ta den ut på bakerplate og elt inn så mye hvetemel du synes du trenger. Jo mer du elter og strekker jo bedre er det for det ferdige resultatet. Du bestemmer om deigen skal være veldig fast, som gir et tett og tungt brød. eller en litt løsere og brødet blir litt lettere.
Jeg penslet med varmt vann, skorpen ble ikke særlig sprø, men vi var fornøyde og familien er igjen forent.
Snipp, snapp snute ......

Flere oppskrifter på hvetedeiger finner du her
og her er lefsene mine

Kommentarer

  1. Jeg skal prøve :) Ser spennende ut.Har akkurat bakt 2 ulike eltefrie brød, men de ble veldig tung.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?