HJEMMELAGET FLATBRØD

WOW, NÅ ER JEG KOMMET TIL ET STED I MATLAGINGEN JEG ALDRI TRODDE VAR MULIG

Gode gammeldagse flatbrød? Tanker om gammeldagse bakstekjerringer, bestemødre fra en forgangen tid osv, osv, kan være assosiasjoner som jeg har litt vanskelig for å identifisere meg med. 
Det er også mulig at disse tankene står mellom meg og en ny erfaring, men jeg lover, ikke for så lenge.

Veldig rart, men så spennende, og er det noe jeg ikke kan motstå så er det utfordringen i å prøve noe, for meg nytt.
Man må kjevle så tynt, så tynt



Det hjelper jo at jeg ved flere anledninger har smakt dette hos andre og vet at i en mer moderne innpakning så vil det gamle glede oss i framtida.
Ikke mer å tenke på altså, her kommer flatbrødene.



Oppskrift

100 gr hvetemel
100 gr finmalt rug 
100 gr finmalt spelt
1 ts salt
1 ts finmalt karve, fenikkelfrø eller koriander smaker og godt
lunkent vann

Mel, salt og karve has i miksebolle, start eltekroken og spe forsiktig med vann til du har en fast deig. Du kan og bruke håndkraft, men deigen må være fast og seig.
La deigen hvile i minst 1/2 t. Så kjevler du deigen tynn, med kjevle eller hvis du har pastamaskin.
Stek i tørr stekepanne eller på takke på middels varme til de er helt sprø.

Del dem opp i passe biter og bruk dem som flatbrød alltid har vært brukt i vår norske tradisjon, som tilbehør til gryter og supper, som underlag for forskjellig mat, fisk eller kjøtt.
Jeg vil bruke dem som et overraskende underlag for røkt, eller gravet fisk, som finger mat med ost eller sild eller hva jeg kan komme på. 
Det kan være at jeg kommer tilbake med noen gode ideer etter hvert. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?