VAKTELEGG TIL APERITÎFEN

HVA ER NÅ DET? SPØR DU KANSKJE

Vaktel er en liten fugl i fasanfamilien. Det drives oppdrett av den og her forleden fant jeg vaktelegg på spiskammeret, eller også kalt Meny. 

De var levert fra en gård rett utenfor sentrum, så kortreist var de, enda så eksotisk de hørtes ut som.
Et hønseegg og 10-12 vaktelegg.
Vi skulle ha gjester den dagen og jeg ville legge meg litt ekstra i selen. Hva passet da bedre enn de lekre små eggene?

Der lå de på benken min, veldig søte og veldig små. Spørsmålet var hvordan skal jeg bruke dem?

Fantasien slapp løs, det ble både fint og godt.
De eggene var så flotte og gode.


Oppskrift
1pk små ferdige toast
ca 50 gr lakseloin
ca 50 gr choritzo
ca 50 gr spekeskinke
Litt sort kaviar
litt rømme
6 vaktelegg
ruccula

Hardkok eggene( ca 3-4 min), Skrell og del dem på langs. Finhakk fisk, choritzo og skinke.
Legg toast utover fatet ditt og begynn pyntingen. Mitt forslag er slik:
  • spekeskinke+rømme, 1/2 egg+salt+ruccula
  • choritzio+rømme+1/2 egg+salt+ruccula
  • laks+kaviar+1/2 egg+ruccula
Det er selvsagt det samme hva du har på toast bare det passer med egg.
Vakteleggene hadde en nydelig smak, ikke fremtredende i det hele tatt. Diskret og subtil er beskrivelsen jeg vil gi dem.

TIPS: 3 toast for hver person var nok,siden det var apèritif. Skal de på et tapasbord blir det nok noe annet.
Klikk HER

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?