SOMMERMAKRELL HØRES IKKE DET STRÅLENDE UT

DEN FØRSTE KOM I DAG

Her i bloggen føler jeg at jeg snakker mye om tradisjoner. 
Makrell er ikke en av mine tradisjoner tilbake til  grunnfjellet
Det er så klart en tradisjon å spise makrell, i Vestfold, Østfold, Sørlandet og rundt kysten oppover et stykke. Det er og en tradisjon som denne nordlendingen har adoptert og tatt med inn blant de skikkene som det er helt naturlig å følge.
Det kostet litt engang å lære seg å like den, men det koster ingenting i dag  å tenke at det å spise sommermakrell er min og min families tradisjon.
Det smaker jo godt for søren!

Fiskene var flotte
Makrellen kom jo ikke, jeg måtte ut på den utmerkede matbutikken og var heldig, jeg fikk de to siste.


Fileene var enda bedre
Med melne poteter og en deilig pepperotsaus, så så det slik ut.
Tenk hvor godt dette var

Alle familier har visst sine egne regler for hva som serveres til. Der ramla jeg av lasset. Jeg fant frem til min egen variant. Det fine med denne sausen er at den kan brukes til alle sorter stekt/grillet mat. 

Oppskrift
En lekker pepperrotsaus
1 beger(1,5 dl) yoghurt naturell, creme fraish eller lettrømme
1 ss revet pepperot
1 ts grov sennep 
1/2 hvitløk
1-2 ss finhakket persille
1-2 ss finhakket koriander
1 ts worschestersaus
1/2 sitronsaft
salt pepper

Bland alt dette og la stå 1 t. Deilig og et flott akkompagnement til den lekre, sprøstekte makrellen.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?