MIN KJØTTSUPPE

SUPPE ER GODT HELE ÅRET, MEN OM SOMMEREN LIKER JEG DET EKSTRA GODT

Denne dagen var suppekokingen som et skritt tilbake i tid, med ro og mulighet til en sakte utvikling av gode og fyldige smaker og å kunne følge tradisjoner og bruke gamle kunster. Det kan til og med kjennes litt som meditasjon, terapeutisk. Matlaging på denne måten gir meg ren lykke. Jeg kan dette uten å tenke, altså får tankene tid til å fly, mens smaker og dufter utvikler seg og fyller kjøkkenet med velduft. 

Suppen jeg tenker på heter fersk kjøtt og suppe med sur/søt løksaus.
Det er vel ingen stor kokkekunst i dette. De fleste har sin egen oppskrift på grønnsakssuppe
Men jeg tenker at den har fortjent å bli husket på innimellom alle flotte, utenlandske, fargerike supper og smaker.

Trøstemat på sitt beste
Det som er grunnleggende er å ha kjøttkraft fra storfekjøtt og ben. Altså ingen lettvinte snarveier med buljongterninger eller fond. Ikke denne gangen. 

Oppskrift til 2 prs
Ca 800 gr storfekjøtt (høyrygg, bibringe eller ben og fettrikt kjøtt)
2,5 l ferskt vann
1-2 gulrøtter
2 skiver kålrabi
2 skiver sellerirot
3-4 poteter
1 bit hvit purreløk
1 bit grønn purreløk
Løpestikke
Timian
lauvbærblad
kruspersille
salt og hel pepper

Fyll en kjele med vann, ha i salt, pepperkorn, lauvbærblad og et knytte med resten av urtene, purre, timian og persille. Legg i kjøttet, når dette koker opp, er det lurt å skumme av det som flyter opp. Det er ikke skadelig å spise, men gjør krafta grumsete.
Hvordan man kan lage et urteknippe finner du under oppskrifter og urteknippe, bare søk der.
Vær raus med salt og pepper. Det skal være nok til å gi smak til kjøttet.
La småkoke i 1-1,5 t., og smak på krafta underveis.
Ta ut kjøttet, skjær i terninger. Kutt alle grønnsakene i terninger og ha den i kraften. De bør være litt like i størrelse, da har de tilnærmet samme koketid.
Når grønnsakene er kokte er suppa ferdig og klar til servering. 
I gamledager ble den servert med hjemmelaget flatbrød. I vår tid serverer jeg med flatbrød kjøpt på butikken.
Kos deg med både tilberedning og smak.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?