BRANDADE HAR JEG OPPDAGET I SØR-FRANKRIKE

NÅR FRANSKMENNENE LAGER LURE TING AV TORSK OG KLIPPFISK

Da kan du vel tenke at jeg spisser ørene og strammer meg opp, både mentalt og fysisk. 
Her har jeg gått lenge rundt og trodd at det var vår(nordlendingenes) sak å kunne alt om tosk. Så dum kan man være hvis man bare holder seg hjemme. 
Det er jo selvsagt at folk rundt hele Middelhavet som har kjøpt vår klippfisk, ikke bare har brukt den til Baccalao, om vi trodde det. De har utnyttet den på så mange måter at vi bare kan bøye oss i støvet.



 Mine små ildfaste former er klare
Brandade ligner litt på mousse, pate' eller kanskje grateng.  Kan krydres med chili/Cayenne pepper og rulles til kuler vendes i  brødstrø og frityrstekes. Da lover jeg at du nesten når himmelen. Det eneste som vil holde deg på jorda er kaloriene og deres virkninger. 

Ferdig til å fryses ned
Men som grateng er den fremdeles lett å lage, smakfullt til en forrett på kjeks eller loff. Eller i en liten ildfast porsjonsform servert med vin litt løk og kanskje kapers. Trøstemat igjen. Dette er så godt at alle mine belønningssenter lyser som et fyrverkeri, magert er det og... oh.


Kald eller varm, med enkel servering
Oppskrift
100 gr utvannet klippfisk( lettsaltet torsk er og ok)
3-4 melne poteter
0,75- 1 dl h-melk
1-2 hvitløksfedd
2-3 ss olivenolje
1 liten bunt bladpersille
salt og pepper

Bruker du klippfisk MÅ den vannes mye, helst i to døgn til denne retten. Skift vann underveis. Bruker du lettsaltet torsk skal den bare vannes 1-2 t. 
Fisken skal så kokes i H-melk.
Sett fisken tilside og kok skrelte poteter og lag mos med melken fra fiskekopkingen, hvitløk, olje pepper og persille.
Bland den rensede fisken med potetmosen og bruk miksmaster til å få dette fluffy.
En enkel håndholdt en går fint. Du kan også strø med parmesanost, brødrasp eller baconbiter,sett inn i stekeovnen på høy varme til osten er smeltet.

PS. Jeg har prøvd meg med røkt kolje, den ble ekstra god. Anbefales.
Flere oppskrifter på brandad, klikk her




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?

KALVESTEK I LEIRGRYTA