HVA, BLÅMUGGOST PÅ SKIVA?

KANSKJE BEDRE Å KALLE DET FINGERMAT TIL APERITIFFEN PÅ FREDAG.

Det er jo bare små brødskiver med litt ekstra flott pålegg.
Endelig har jeg funnet noe jeg kan bruke blåmuggosten til. Den er egentlig ikke min favoritt, men den har selvsagt flere bruksområder.
Det var på hengende håret at jeg rakk å fotografere

Det smakte så godt, at den forsvant med lynets hastighet.

Oppskrift til 4 stk
3-4 grove halvstekte baquetter
ca 10-15 små klasetomater
4 stk sjalottløk
8 Sjampinjonger
1 klatt blåmuggost til hver skive
Basilikumblader

Alt i denne oppskriften er cirkamål.

Du bestemmer selv hvor mye av hvert du bruker.
Finhakk sopp og løk, stek over svak varme, løken skal ikke bli brun, men soppen må bli fri for det meste av vesken.
Finhakk tomatene og kok dem litt over svak varme slik at de blir mulig å smøre utover brødet og søtsmaken kommer frem. 
Del baquettene i tykke skiver ca 1,5-2 cm. Beregn 4 skiver til hver person hvis dette serveres som forrett. 
Legg brødskivene utover på bakepapir på ei rist, smør tomatblandingen utover, legg en klatt av sopp og løkblanding på hver skive, topp med en bit ost. Så mye du vil eller liker.

Stek under grill i ovnen på 220-250 C, eller på det høyeste i ovnen med 220-250 C. Pass godt på. Det tar kanskje bare 2-4 min. Pynt med basilikum når osten har kjølt seg litt.

Det var en stor overraskelse for meg hvor godt løk, sopp og blåmuggost gikk sammen.
Det er og sannsynlig at det er like greit å legge skiver av større tomater rett på brødet uten koking først. Iallefall enklere. 
Har du det som en Tapasrett trenger du kanskje flere baquettskiver. 
Skal du spise slikt som beskrevet her, anbefaler jeg noe som sprudler i glasset, og jeg mener ikke Mosell.

Dette kan og serveres som en liten kveldsrett for å bruke opp rester. 
Dette var ostesmørbrød på et høyere plan. Nå liker jeg òg det.
Klikk HER


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?