SUIPPE KOKT PÅ VILLE VEKSTER

SUPPE ER EN UTMERKET FORRETT
I LØPET AV 4 DAGER KOM DET SAMME TEMAET OPP I 2-3 SAMTALER MED ULIKE MENNESKER.

Det ble litt rart og da matspalten til Andreas Viestad også handlet om det samme, kjent jeg at inspirasjonen var påtrengende. Nå lager også jeg naturlig mat( iallefall 1 gang) lover ikke mer i første omgang.

Det jeg snakker om nå er disse plantene som våre forfedre overlevde på i en tid da kjøpesenterdisken med grønne planter og vitaminrike frukt og grønnsaker ikke var å finne. Da de som hadde denne kunnskapen klarte seg bedre enn andre.
Dette er ikke et emne jeg kan mye om, men hvis man vil så kan man lære.
Har lest at det er en stor variasjon av spiselige planter i vår natur, jeg har blitt forbløffet over rikdommen.
De fleste har vel hørt om brennesle, men at nye skudd fra humla og fersk ryllik
var deilig var nytt for meg. 
Smørblomst og den vakre Nattogdag er ikke bare øyenslyst, men fullt spiselige. Ja, selv den forhatte løvetanna har jo mange bruksområder. Best er vel løvetannvin.
Den eneste selvforsyningen jeg har drevet er slåper som har blitt deilig likør. 
Det jeg har lett(altfor lett)tilgang på er skvallerkål også kalt tyskerkål og karvekål. 
Damen som eide huset og hagen før oss, plantet og brukte karvekål til suppe. Karvekål er de nye ferske skuddene til karveplanten.


Fra gressplenen i vår hage


Friske og vakkert grønne
Det er utrolig mye tid og krefter som blir brukt til å fjerne disse plantene fordi de er så livskraftige og har en slik voksekraft. 
Får de stå i fred så er det få andre planter som overlever.
Vi prøver så godt vi kan å holde dem i sjakk, og så kan vi jo ha dem i supper og salater.


Denne kan vel alle prøve å smake

oppskrift
3 ss meierismør
4 ss hvetemel
1 l lys kjøttbuljong
1 dl matfløte
1,5 dl finhakket karvekål'
salt og pepper
2 stk hardkokte egg

Fremgangsmåte

Smelt smøret, rør inn melet og spe med kraften. La koke ca 10 minutter og rør inn karvekål. Kok videre, tilsett fløten og smak godt til med salt.
Server karvekålsuppe rykende varmt med eggebåter i.
Dette er en herlig forrett eller liten lunsjrett som smaker godt med brød eller flatbrød til.

Lettvint ikke sant? Bare vi finner nok karvekål i nærheten.

Klikk her for mer

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?