FISKEGRATENG MED GRØNNKÅL

DET ER HVERDAGSLIG, DET
Fiskegrateng er allikevel ikke særlig enkel mat. Det er en av de gamle kunster som er sjeldne og kanskje ukjente for mange i dag.
Etter den store skreimiddagen min for en måneds tid siden, laget jeg grateng av restene. Dette har hvilt i fryseren helt til det passet å servere den.


Veldig godt vet du

Oppskrift på grateng uten mengde anvisning.
Fersk el lettsaltet hvit fisk uten skinn og uten ben. Legg over i en romslig bolle. Ta vare på ca 1 dl fiskekraft.Har du ikke rester så er det bare å kjøpe frossen fisk som et supplement.
Hvit tykk saus:
ca 60-80 gr smør el margarin
1-2 ss hvetemel
melk
fiskekraft
revet muskatnøtt
salt og pepper
Smelt margarinen og rør inn melet. Spe med fiskekraft og så mye melk du trenger for å få en fyldig saus. Hell den over i bollen med fiskebitene. Tilpass mengde saus til mengde fiskebiter. 
Smak til med krydder, rør inn 1 kanskje 2 egg. 
Hell fisk/sauseblanding over i ei form. Dryss med brødrasp og stek.
200 C i 15-20 min., eller til det bobler og blir gyllent på toppen.
Hos oss ble den servert med kokte gulrotbiter, kokt grønnkål og poteter.
Kokt grønnkål er blitt en av de sunne favorittene mine. Ble litt lei brokkoli og kjenner at dette er et utmerket alternativ.
Finhakket


Oppskrift
3-4 blader grønnkål
salt 
pepper 
ca 20 gr smør
Evt. litt revet parmesan
Skjær bort stilken, kok det resterende i ca 5-6 min. Tøm vannet av kålen og la den kjøle litt på benken. Kutt kålen i små biter, ha den tilbake i gryta med smør og krydder. 

Værsågod, godt, lettvint og sunt. Det er bare det jeg vil ha.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?