BRØD, DET TRENGER VI HVER DAG

LA DET VÆRE SAGT, JEG ER INGEN BRØDBAKER

I tidligere tider var det nok en selvfølge for meg og å bake mitt eget brød. Det var sjeldent vellykket.


De ser jo fristende ut da.

Derfor har jeg innhentet ei vellykket oppskrift hos ei dyktig venninne.
Oppskrift på 4 brød
1 pk tørrgjær
400 gr grovt sammalt hvete
400 gr havregryn,sesamfrø, linfrø og solsikkekjerner
4 ts salt
1,7 dl vann
4 ss olje 

Bland det tørre godt, varm vann og olje til 37 C,. Ha blandingen i melet og rør veldig godt.
Heves 1 t eller mer. Legg i godt smurte former, bakepapir er lurt å bruke
Inn i stekeovnen på ca 200 C i 1 t på rist nederst i ovnen.
Resultatet var saftig og veldig smakfullt.




Mitt 45 år gamle kjevle funker stadig


Mitt bidrag strekker seg ikke lenger enn til noen rundstykker og noen brødlefser en formiddag. 
Deigen er enkel, fersk gjær og 2:1 del hvetemel:sammalt hvete. 
Lefsene ble stekt på plate øverst i ovnen på 200 C. 8-10 min

For flere oppskrifter klikk her.






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?