RØDBETER HOS MEG!!!

DET ER NOE HELT NYTT, MEN VELDIG GODT

Oppmuntret av noen i familien, har jeg hatt noen prøvemåltider i de siste dagene som har gitt mersmak, bokstavelig talt.

Den første gangen jeg brukte rødbeter var i en fiskeform. Det var ikke planlagt, men den fikk være med siden den nå engang var i kjøleskapet. Du verden, skal si den forsvarte sin plass med smak.
Neste forsøk var chevre chaud. 
Der fikk den ikke være med på tallerkenen, den sølte så mye rød saft, men som  biter i ei skål ved siden av, smakte det igjen fortreffelig.
Etterhvert har min nysgjerrighet våknet, jeg har startet å eksperimentere.
Torsk sto på menyen og hverken kokte gulrøtter eller kokte poteter fristet.
Hell og lykke, rødbeter i kjøleskapet.



Sellerirot gir en smakfull mos


Oppskrift på foliebakte rødbeter:

Så mange rødbeter du tenker du trenger
ca 200 gr
Ta på deg plasthansker, skrell beten, del i terninger og legg i folie. På toppen legger du en stor kvast fersk timian.
ca 2-3 ss eller mer olivenolje
1 ss hvitvinseddik
godt med havsalt
Pakk folien sammen legg i ovn på 180 C i ca 20-30 min til de er passe møre. 


Servert med fersk eller lettsaltet fisk, er det utrolig godt, magert, sunt og billig.
Kan det bedre bli?





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?