POTETGRATENG


SLIK JAMIE OLIVER LAGET DEN

Med min egnen vri selvsagt. 
Dette er en billig, lettvint og smakfull rett. 

Jeg tenker først og fremst på at den passer inn hos dem som har tenåringer som vokser og trener. Eller voksne med fysisk krevende jobber, som skal spise karbohydrat rik mat.
Da er dette en rett som gir litt mer og litt annet enn en vanlig kokt potet. Dette gjelder både smaks og næringsmessig.

Man kan servere den som tilbehør ved siden av stekt mat. 
Den har heller ingen problemer med å stå alene, men da med en god frisk salat til. 

Starten ser slik ut

Jeg tenker at neste gang jeg lager dette så blir det i små porsjonsformer beregnet til hver person.
Da ser den litt lekrere ut og det er lettere å begrense mengden man spiser.



Kanskje litt vel brun?


OPPSKRIFT til 3-4 pers:
Steke panne og stekeovn 200 C

3 vanlig løk snittes i skiver, del løken i to hvis det er lettere.
2 ss rapsolje og 1 liten klatt smør til steking.
La løken ligge og glaseres(bli blank og myk) i ei panne på lav varme 5-10 min.
4-5 litt store poteter i tynne skiver, skallet kan være på. Forvell potetskivene i 7-8 min, sil vannet fra og legg dem over i løkpanna. Nå kan du ha i hvitløk salt pepper timian og hvilke urter du ellers ønsker.
La det stå i panna i noen minutter før du hellere det over i den forma du vil steke den i. 
1-2 dl matfløte og eller melk helles over litt her og der i panna. 
Inn i stekovnen på 200 C til den har fått en lett gylden farge, 10-12 min.

Du kan ha over litt revet ost, eller litt sprøstekt bacon. Noen chrozobiter vi også gjøre seg. 
Hos oss var den et velsmakende tilbehør til lammekoteletter en hyggelig fredagskveld.










Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?