TID FOR EN FISKEMIDDAG MED STIL?

DET ER DET JO ALLTID.


Denne gangen ville vi ha noe som hadde litt mer klasse over seg enn en hverdagslig kokt eller stekt torsk.

Hva gjør man da? Jeg slo opp i den største kokeboka av dem alle, Google, så søkte jeg på torsk og Hellstrøm. 
Tenkte at om noen kan, så er det han.  
Joda, der fant jeg noe som var enkelt nok til at det var innen rekkevidde av mine evner og min tålmodighet.
Dermed var fredagsmiddagen reddet, hvitvinen lagt i kjøla og 
knivene hvesset.


Nå er jeg igang

Oppskrift på Hellstrøms stekte fiskeloin.
Ingridienser til 4 pers:


4 stk torskefilet (be fiskehandleren filetere, behold skinnet på)
Maldonsalt
1 stk rotselleri, i terninger
1 stk liten kålrot, i terninger
2 stk gulrot, i terninger
1 stk fennikel, i biter
1 pakke sukkererter
100 gr bacon
1 sjalottløk, finhakket
1 fedd hvitløk, finhakket
2 ss hakket koriander
2 ss hakket kjørvel
1 liten bunt persille, finhakket
2 ss revet ingefær
200 g smør
Olivenolje
Salt og pepper

Slik gjør du:
Skrap av fiskeskjell på fiskeskinnet med en kniv. Salt torsken med maldonsalt. Vask av saltet på torsken etter 10-15 minutter og tørk den med et kjøkkenpapir.
Skjær bacon i små biter. Hell litt olivenolje i en jerngryte og tilsett bacon, la det frese et par minutter før du tilsetter grønnsakene. La grønnsakene frese til de er møre og gylne i fargen.
Kok opp vann med litt salt, og kok sukkerertene i et par minutter, så i kaldt vann. Ta ut ertene av sukkerertene og behold alt sammen.(jeg brukte frosne erter.)
 Brun smøret i en kjele til det er lys brunt, pass på så du ikke brenner det. tilsett hakket hvitløk, hakket sjalottløk og revet ingefær. Finhakk rød chili og tilsett i smøret. Rett før servering tilsetter du hakket persille, hakket kjørvel og hakket koriander i smørblandingen.
Stek torsken med skinnsiden ned i en panne med olivenolje på middels sterk varme. Cirka 6-8 minutter. Torsken er ferdig når den slipper skinnet.
Varm opp litt olivenolje i en kjele og tilsett sukkerertene, smak til med salt og pepper.
Legg grønnsakene opp på en varm tallerken. Strø over sukkererter. Legg torsken over grønnsakene med skinnsiden opp. Hell smørblandingen over og server.


Du må være god på å styre kniven i denne oppskrifta. Grønnsakene må kuttes smått, ha lik størrelse og se pent ut.
Smørblandingen i front

Denne oppskriften var enkel å følge, her var bare kjente ingredienser, og smaken var som forventet, noe helt annet og mer strålende enn mine tidligere oppskrifter på stekt fisk. 
Jeg hadde allerede alt i huset, men ingen kjørvel og torsken var uten skinn.
Smaken var så velbalansert, ingenting stakk seg ut og overdøvde noe annet.(selv ikke chilien) 
Her var det bare harmoniske, velsmakende munnfuller.
Poteten i bak-kant var ikke med i Hellstrøms tanker, men her hos oss må den være innen rekkevidde.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?