ERTERSUPPE AV GRØNNE ERTER?

HAR DU HØRT PÅ MAKEN?

MEN DET ER EN AV DE BESTE SUPPENE JEG HAR SMAKT PÅ LANGE TIDER

Den lyser mot deg
Kan ikke komme på en eneste gang jeg har laget ertesuppe av grønne erter før, det er litt uvant, men denne anbefaler jeg.
Når det kommer gjester hit i sommer, trenger jeg noen nye, men ferdig utprøvde oppskrifter som det er greit å variere med.
Kjente smaker med en ny vri, grønn ertesuppe er midt i blinken.

Oppskrift til 2 personer
1 grovhakket løk
2-4 fedd hvitløk, finhakket
smør/olje til steking
500 gr selskapserter
5 dl kjøttkraft
1 lime
0,5 dl fløte el creme fraich
salt og pepper

Løk og hvitløk stekes myke og blanke i smør/olje,  tinte selskapserter og kjøttkraft småkokes med løken i i ca 15 min. Hell over i en blender, ha i nye 250 gr erter og kjør til suppa er jevn, hell tilbake i gryta og kok opp med 0,5 dl fløte.Ta av varmen og tilsett limesaft, salt og pepper.
Pynt med en klatt creme fraich og en kvist fersk timian.
Dette smaker deilig med ferskt brød, foccacia er midt i blinken.
100 gr erter = 68 kalorier
100 gr løk    = 32 kalorier


TIPS: Jeg har prøvd med litt mindre mengde erter, ca 300 gr, det ble ei god suppe det og. Utelater man fløten er dette en god og mager suppe.

Oppskriften fant jeg i magasinet Maison mat&vin.
Klikk her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?