GRØNNSAKSSUPPE

NEI NÅ HAR TRADISJONENE GREPET TAK I MEG.


Når sant skal sies så har de vel aldri forlatt meg. Vi trenger å spise, men det må være enkelt å lage, billig, sunt og godt. Da er det ofte slik at gamle mattradisjoner er lurt å finne fram til. Gamle norske matretter kan treffe rett i blinken for "billig, sunt og godt".


Et godt fotfeste i gode, gamle mattradisjoner har jeg helt klart.

Men er det noe å klage over? 
Ikke et øyeblikk mener nå jeg,  når resultatet blir så velsmakende som denne suppa.
Hvis man var helt i takt med gammel skikk og  sedvane, så skulle dette være en matrett tidlig på høsten. Da kunne man endelig få tak i grønnsaker som var friske og nye. Det hadde da ikke vært tilgang på gode og friske grønnsaker på fler uker. Jo lengere nord jo flere uker.
Slik var det da, slik er det ikke nå.

Derfor lager jeg grønnsakssuppe når lysten tilsier det og denne dagen hadde jeg lyst på dette.

Oppskrift til ca 2 pers.
Kok opp 1,5 l kjøttkraft, fra buljongterning eller egen produksjon
3-4 Poteter
1 stor gulrot
1 tykk skive kålrabi
1 skive selleri
5-6 cm fra det hvite av purreløken
Alle disse grønnsakene trenger omtrentlig samme koketid ca 20 min, så skjær dem i terninger og kok.
Sommerkålen trengeer kortere tid så den venter du i ca 10 min før du har i sammen med en neve finhakket purre fra den grønne delen. Dette er bare for å kvikke opp farve spillet.
Ca 1/2 sommerkål
Salt & pepper.

Alt i denne oppskrifta er slik jeg liker suppa. Vil du ha mere av noe og mindre av noe annet så gjør det.
Neste gang jeg lager de så skal jeg lage små kjøttboller for å ha oppi. Ferdige kjøttboller fins jo og i butikkene.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?