GRATENGER ER IKKE VANLIG LENGRE

IKKE PÅ MITT KJØKKEN I ALLE FALL

I tidligere tider, med stor familie som skulle fores, var det en av de mest brukte matretter hos oss.
Så fristende og lekker
I dag derimot, er det veldig sjeldent jeg har den på repertoaret. Det er litt tidkrevende og krever litt planlegging.
Jeg har skrevet tidligere om at jeg foretrekker matretter som kan produseres på relativt kort tid, av rene råstoffer. Det har vært en filosofi som har styrt mange av matvalgene mine.
Jeg opplever nå at når noen forutsetninger endrer seg, så følger andre etter. 
Når tida jeg kan bruke blir mye romsligere,  fordi arbeidslivet ikke lengere krever noe av meg, så er det klart at andre hobbyer får tilsvarende tid og oppmerksomhet.
Konklusjonen er at matretter som krever lengre tid, planlegging og arbeid, har begynt å snike seg inn på kjøkkenet mitt.
Da står jeg plutselig å lager fiskegrateng slik som min mor gjorde på 60-tallet.

Oppskrift
Denne har jeg ikke lagt til mengdeforhold på.
Det blir ca og omtrent.
Først koker du fersk hvit fisk, (lettsaltet torsk kan blandes i)Avkjøl i kraften og rens fisken for skinn og bein. Oppbevar fiskebitene i krafen  til du trenger dem. Gjerne i frysen, opptil 5-6 mnd går bra.
Hvitsaus:
ca 80 gr smør som smelter i en kjele
Rør inn ca 40 gr hvetemel, spe med en skvett fiskekraft og helmelk mens du koker forsiktig til den får en fyldig, fløyelsmyk konsistens. Det bør være 2,5 dl saus eller mere

Fluffy og fin
Så blander du de små fiskebitene og sausen med 2 eggeplommer, malt muskatnøtt, salt og peppper.  2 eggehviter piskes helt stive og vendes forsiktig inn i massen.
Vil du heller bruke skinke, ost, makaroni, blomkål eller andre godsaker i, så er fremgangsmåten den samme.
Stekeovnen skal være forvarmet til 180-200 C, strø med griljermel og stek i ca 20 min. Eller til den hever seg flott og blir vakkert gyllenbrun.

Så smakfull, server med kokte poteter og en frisk furulysalat.
Stort mere retro kan du kanskje ikke få det.


Det smaker jo så godt og er greit for å variere etter hver familiers ønsker og liker.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?