ÆRLIG TALT SMÅKAKER ER GODT,

men noe jeg prøver å holde meg borte fra
Ikke fordi det ikke smaker godt, men fordi det smaker godt. Har imidlertid en plan, kakebokser gjemt bort på et av husets mer utilgjengelige steder.
Jeg lar meg fort lure slik, ut av øye ut av sinn.


Nå nærmer det  seg skoleferie og alle solemerker tilsier at noen skolebarn kommer innom her.
Disse skolebarna er jo og mine barnebarn, og siden de bor et godt stykke unna så er besøkene skjeldne og verdifulle.
Da kjenner jeg at mange av de større arbeidsoppgaver som fins skal være unnagjort før de kommer. På den måten kan jeg nyte det å være sammen med dem med et mere avslappet sinn.
Da er det ingen sak å bli med på badestranda, kafebesøk, tur i skogen, togtur til Stokke og en flott kafe osv, osv.
Kjenner dog at jeg setter en grense ved joggeturer. Den tida er definitivt over.
Har lyst å eldes med verdighet.

Fant ei oppskrift fra den amerikanske forfatteren som heter Kristin Harmel. I boka "Så lenge det er stjerner på himmelen"
Dette er ei feelgood bok, en familieroman med rot i virkeligheten som også har "bakt" inn kakebaking i historien.
Altså...
Oppskriften på Cape Codder- småkaker
Rør mykt med miksmaster: 120 gr smør, 5 dl brunt sukker, bland inn 2 store egg, 1/2 ts vaniljesukker og 2 ss fløte. Så har du i 5-6 dl hv. mel, 2 ts bakepulver og 1/2 ts salt.
Tilsett så ca 2,5 dl tranebær og 2,5 dl hakket hvit sjokolade. Rør slik at dette er fordelt jevnt.  
Deigen skal være ganske fast, ha i mer mel om den flyter litt.
Så setter du deigen på bakepapir på plate og setter inn i stekeovnen på 190 C (varmluft) i ca 8-10 min. Vanlig ovn ca 10 -12 min.
Ha litt avstand, de siger utover litt.

Har du en kommentar til dette innlegget, en bedre måte å gjøre det på eller ei oppskrift fra fortida med ei historie så tar jeg gjerne imot den i kommentarfeltet under.
I løpet av en dag eller to skal jeg forsøke å svare deg.
P.S: Disse var i søteste laget, 3 dl sukker hadde vært mer enn nok.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?