LAMMESADEL HØRES FLOTT UT

OG DET ER DET OG

Siden jeg var så heldig å ha en slik en, den hadde vært i frysen i mange uker så det var på tide å bruke den.
Vi liker lammekjøtt, og relativt ofte lager jeg noe med den kjøttypen som basis.
Denne gangen var det altså noe litt dyrere og skjeldnere enn vanlig, så jeg følte at nå må jeg være skjerpet i planlegginga og yte maksimalt.

Kjøttet måtte helstekes, så langt var det klart. Det er jo mulig å salte /pepre og drysse rosmarin, men jeg var vel ute etter noe mere uvanlig for oss denne gangen.
Jeg kom til å tenke på måter å tilberede helstekt kjøtt sett hos  TVkokker, helst de engelske. Nemlig å dekke med et lokk av krydder og urter for å gi en smakfull skorpe.
Etter grundig research på nettet og i mine andre kilder, kom jeg fram til denne blandingen:
Sitronen var bare til pynt
Først og fremst finhakket jeg urter: persille, rosmarin, og timian. Så blandet jeg halve hvitløken av kinesisk type med salt urter og 40 gr smør og alt ble most til en grov pasta.
Har du stor nok morter er det veldig greit å bruke den til dette.
Ha litt salt og pepper på lammekjøttet s undersider. Pastaen dekker oversiden.
Legg kjøttet på rist, ha løk, sellerirot og gulrot i bunnen av forma.
Ca 175-80 C i ca 50 min. Har du steketermometer så bruk det. Når det når 68-70 C har du rosa kjøtt.


Det ferdige produkt.

Slik så det ut rett fra ovnen, grønnsakene i bunnen var brunet og veldig smakfulle, de ble servert sammen med potetmos, ertepure', selvsagt kjøttet og som du ser der er sky i bunnen av panna, smaker fyldig og inneholder alle smakene, vi trengte ikke saus utover det.

Så rosa vil vi ha det


Klikk her for deilig tilbehør til lam

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?