RISOTTO

DENNE GANGEN MED FISK

I dag med rød fisk
Jeg har laget og skrevet om risotto før og ikke vært helt fornøyd med det jeg har laget.
Denne gangen kjennes det ut som om jeg har skutt en innertier.
Da må tre kriterier oppfylles, som her:
  1. lett tilgjengelige ingridienser.
  2. enkel å lage
  3. smake fortreffelig
I tillegg kan den varieres uten store problemer.

RISOTTO OPPSKRIFT
for 4 prs.

2 sjalottløk (1/2 vanlig løk går fint)
1-2 fedd hvitløk
2 dl risottoris
1 dl tørr hvitvin
7-8 dl varm hønsebuljong(Kyllingkraft)
50-60 gr fast ost parmesan eller Jarlsberger
1 ss olje
Salt/pepper
pynt med bladpersille

Finhakk løken og hvitløken legg i varm panne sammen med ris, ha over vin, la det koke inn. Hell så på halvparten av buljongen og rør godt mens dette koker
inn. Ha i resten av buljongen og osten og rør mens dette koker i ca 20-25 min på lav varme. Hvis det blir litt tørt, ha i varmt vann, men rør godt underveis. Du kjenner når riskornene er kokte. Ikke la dem bli for mye kokt da blir det lett grøtete.

Mine variasjoner var slik: Jeg finkuttet selleri og gulrot og grønne frosne erter.
Denne gangen brukte jeg rød fisk, men sist hadde jeg torsk i biter, sei, steinbit, scampi kylling, svinekjøtt og lammekjøtt alt vil gå til denne risottoen.

OPPSKRIFT PÅ Å STEKE FISK:
Ca 150-200 gr fisk til hver, mindre hvis der er forrett eller dessert.
Skjær slik at du får et stykke på tallerkenen til hver gjest.
klem saft av fersk sitron over strø på salt og pepper.
Legg i en godt varm panne og sørg for at fiske stykket får en fin brun side først. Slå ned varmen og snu stykket. Det er verre å steke fisk for mye enn for lite. Hvis fisken hviler 2-4 min i panna etter steking, fortsetter det å steke inne i fisken.
2 klasetomater (cherry) pr person deles i to og stekes i panna sammen med fisken.
Servering:
Legg en passe mengde risotto på hver tallerken, plasser et fiskestykke på toppen og garner med stekte tomater og bladpersille.

Du vil ikke tro hvor godt dette smakte. Det eneste som tok tid var å skjære opp grønnsaker og løk.
Enda et deilig måltid.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?