HIMALAYAN HUIS+ LAM I FORM

INSPIRERT AV ET VELLYKKET BESØK PÅ INDISK RESTAURANT I NEDERLAND

Der fikk vi både lam og kylling i forskjellige sauser og med forskjellig krydder
i en atmosfære av gjestfrihet og velvære. En av de beste.
Litt av utvalget

Da tenkte jeg på den kyllingforma jeg lager her hjemme. Den kan godt oversettes fra kylling til lam. Så tenkt så gjort.

Ikke akkurat eksotisk infdisk mat dette, men ei god lam i form.
Alle bitener av kjøtt, tomat, squash, sopp og løk legges utover i ei passe ildfast form med lokk. Hvor mye er ganske umulig å si, avhenger av hvor mange som skal spise, vil du ha mye kjøtt eller mye grønnsaker?
Denne gangen hadde jeg mye tomater og lite sopp. Den ble litt syrlig til rødvinen, men det kan man regulere selv.
Pass på å ha med både squash ofg tomater for de lager veske i bunnen av panna.
Til to personer brukte jeg ca 1/2 kg lam i biter. Har du benfritt kjøtt så går det litt mindre.

Deretter saltet, pepret og rosmarinet jeg så mye som jeg tenkte var nok. Godt med rapsolje over, lokket på og inn i en stekeovn som er forhåndsvarmet til 160 C. La stå i en og en halv time, sjekk at ting nærmer seg å bli ferdig. Ellers setter du inn igjen for en 15 min til.
Synes du det brenner seg så legger du folie over.
Tilbehøret er jo for det meste i den forma, men ris, poteter eller brød trenger man.
P.S.
Ikke ta alle sorter, mye karbohydrater der vet du.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?