KALVEGRYTE

OG HVIS DU LURER PÅ HVOR JEG FÅR TAK I KALVEKJØTT ?

Så er det ikke i Norge, for å si det sånn.
Men altså, her sitter jeg med skiver av kalvelår. Jeg har utforsket smaken på Osso bucko, og nå har jeg tenkt å få brukt dette kjøttet til flere varianter.

Det passer jo godt når en fra familiens yngre garde har skaffet seg en partner som skal introduseres i bestemorsgenerasjonen.
Vi blir glade og stiller med en middagsinvitasjon. Bestemødrene er avgjort nysgjerrig på denne søte jenta fra en annen kant av landet.

Spørsmålet blir hva spiser hun eller mer presist; hva spiser hun ikke?
Da tar jeg frem kalvekjøttet mitt, det tenker jeg passer til ei gryte i dag.
Litt forskjellig oppi gryta

Jeg skar bort ben og hadde bare rent kjøtt som ble brunet godt på forhånd.
Så hadde jeg i 4 dl grønnsaksbuljong, timian og sopp og lot det hele koke i ca 1 time.
Så hadde jeg oppi gulrøtter kuttet i fine strimler, litt sølvløk og bønner.


Vi hadde og poteter til





En dæsj med sitron og bladpersille over gjorde susen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?