MARENGSBUNN

DET KJENNES UT SOM OM JEG ER LITT PÅ ETTERSKUDD

Jeg mener når jeg snakker om festkaker og slikt på en vanlig onsdag.
Men det skulle ikke forbause meg at noen får bruk for slike oppskrifter i nærmeste fremtid. Greit å ha, sier nå jeg.
Resten ble små munnfuller
Det er jo morsomt å bruke ei sprøyte for å få et annerledes mønster, men nødvendig er det ikke.

OPPSKRIFT PÅ FRANSK MARENGS:
4 eggehviter
200 gr melis
1 ts fersk presset sitron saft

Vask alltid visp og bolle i fettfjernende vaskemiddel for hånd. Skal ikke drive tekstreklame, men det vaskemidlet som nå også finnes som spray og som har vært på oppvaskbenker lenge, er best.

Når du deler plommene fra, må du være veldig nøye. Går det hull på en plomme kan du bare legge hele det egget til sides. Ikke la noen deler komme i nærheten av hvitene som skal piskes.
Dette er ekstremt viktig hvis du skal få en stiv marengsmasse.

Pisk så hvitene sammen til du ser at det begynner å skumme, ha først i sitron og så melisen i litt etter litt mens vispen går, til den står opp i faste topper.
Så legger du massen på stekepapir slik du ønsker.
Steking(tørking) synes jeg er den vanskeligste delen av hele greia.
Starter med 100C i ca 10 min, så slår jeg ned til 50-70C i 2-3 timer.
Den skal bli helt tørr og må oppbevares tørt.

Det er lett å få brun farge på, som ikke er det jeg vil, men så er det også lett å få marengsen for myk inni.

Du er egentlig på egenhånd her. Men det smaker deilig og kan jo brukes i så mange desserter eller til kaker.
Klikk her for flere kakeoppskrifter


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?