RISOTTO, MAN MÅ JO UTVIDE REPORTUARET

DET VIL JO SI NYE RETTER SOM JEG MÅ ØVE PÅ FOR Å FÅ UNDER HUDEN

I det siste har jeg laget flere utgaver av risotto.
Det er en rett som kan varieres i det uendelige, denne gangen er det nok en grønnsaksrisotto.
Dette er og en rett som er billig, rask og lettvint å lage. Hvis du er som meg, trenger du kanskje litt øvelse, men resultatet er verdt det. 
Det er selvsagt noen faste elementer, men nå får du den varianten jeg liker.

Denne retten startes alltid slik som man gjør med asiatisk mat; gjøre klar alt før selve matlaginga starter.

Forberedelser
OPPSKRIFT for ca 4 personer
1 stk løk, 100 gr sellerirot, 1 hel hvitløk, 1-2 gulrøtter ,1 bit fenikkel. Som du skjønner skal dette finhakkes og etterpå freses i en varm kjele med olje eller smør.

Så rører du inn 4 dl risottoris(arborioris) rør til alt er blankt.
Tilsett 2 dl tørr hvitvin, 3-4 ss grønnsaksbuljong (fond/terning) og la dette koke inn.
Ha 10-12 dl vann klart, av dette heller du først over så mye at det dekker risen, så lar du det koke inn. Spe litt mere, rør mens du lar dette koke inn. Hell på resten av vesken, småkok i 20 min, rør av og til. sjekk at risen er kokt.
Du kan nå velge hva du vil ha i, sopp som skal stekes(tømmes for vann) før den haes i, erter som kan tømmes i rett fra frossen tilstand .
Epler eller paprika kan haes i med bare noen minutter til oppvarming.

Smak til med salt og pepper, ha i 2-3 dl revet ost, parmesan er dyrt men smaker best.

Klar for å spises
La retten hvile i 3-5 min under lokk server som den er, med  kylling, pølser, bacon eller annet som kan friste deg. 
Klikk her for flere risretter. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?