ASATISK INSPIRERT

DETTE ER EN FAVORITT MÅTE Å LAGE ET RASKT OG SUNT MÅLTID.  
  • det er en økonomisk måte å bruke råstoffene på, 
  • det er utrolig raskt, 
  • det smaker fortreffelig,
  • de fleste vitaminer beholdes i grønnsakene
Konklusjon er, få fram woken din så fort som mulig, eller den store stekepanna.
Dette er en oppskrift jeg bruker når ingenting annet frister, når man er litt matlei.


Lekkert









3-4  dl kald kyllingbuljong
2 ss app. juice
2 ss lys soyasaus
2 ts maizenna
2 ts raps/sesam/solsikkeolje
4 stk kyllingfileter(ca 170 gr)
1 grønn paprika
4 sjalottløk
1 stor gulrot
2 ss matolje
2 dl bønnespirer


Rist nøttene i tørr og varm wok til de er gylne, sett til side.
Bland buljong, juice, soyasaus, maizenna og sesam/raps/solsikkeolje godt, sett til side.
Skjær filetene i passe store stykker, sett til side.
Skjær så paprika og gulerot i tynne strimler. Løken kan du hakke i små biter.
Nå skal woken varmes godt og filetbitene stekes i ca 5-6 min til de ser gylne og fine ut.
Tilsett grønnsakene og stek i ytterligere 3 min. Ha over sausen og la det hele koke opp igjen, småkoke i ca 2-3 min, tilsett de ristede nøttene og friske bønnespirer og server umiddelbart.
Noen liker nudler til dette, jeg foretrekker ris.

Det er en god grunnoppskrift, som kan varieres og bygges på.
Hos oss vil vi ha hot smak. Da raspes 1 ss fersk ingefær, 1-2 fedd hvitløk og 1 chili kuttes og stekes med grønnsakene. Jeg har ofte ei flaske med fishsaus stående, den gir og litt god saltsmak i retten.
Noen har nøtteallergi så da utelates nøttene.
Rød paprika kan og brukes, mest for fargevariasjon.
Hvis jeg har svinefilet eller annet svinekjøtt i huset kan man godt bruke det istedet for kylling.
Det har og hendt at jeg har kjøpt saus i pose og brukt det, men det må du ikke fortelle videre.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?