BRUNE PINNER ER SOMMERBAKSTEN

OG JULEBAKST VI KLARER IKKE Å KOMME UTENOM 

Men de varer jo ikke, det er såvidt jeg får plassert dem i kakeboksen, vips så er de borte.
Det tyder jo på en viss poularitet, ennå, etter 40 år i vår tjeneste. Det er tradisjon her i gården.

Denne oppskriften fikk jeg av Baker Emilsen, da vi bodde i Algarheimveien på Jessheim i fra jan 1971 til høsten -72.



SER GODT UT, IKKE SANT?

Dette er kaker som blir litt lik konfekt.

OPPSKRIFT
200 gr marg
200 gr sukker
1 egg
250 gr hv.mel
1 ss sirup
1 ts kanel
3 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

Kanel og sukker til toppen

FREMGANGSMÅTE
Marg – sukker røres hvitt, ha i eggeplommen. Sikt i det tørre og ha i sirup. Dette blir en løs deig, den skal ikke eltes eller arbeides mye med. Del deigen i fire og lag pølser så lange som stekeplaten Legg bare 2 på hver plate. Lag et spor langs pølsa, pensle med eggehviten og dryss på perlesukker og kanel langs hele sporet.

Stengene flyter utover når de stekes, de må deles i snitter straks de taes ut av ovnen.
STEKEFERDIGE

VARIASJONER
Deler av sukkermengden kan byttes ut med brunsukker, gir en karamellaktig smak.
Lys eller mørk sirup gir forskjellige farger og smak.




Kommentarer

  1. så fine oppskrifter du har. Denne ser så god ut at jeg skjønner godt det til stadighet er tomt i boksen.
    Tenkte jeg skulle følge deg, men finner ikke ut hvordan siden jeg ikke ser denne "følgeknappen".

    SvarSlett
  2. Hei!
    Det er hyggelig at det er noen som liker det jeg lager. Skulle ha svart før, men av forskjellige grunner ble det ikke før nå.
    Anne-Grethe

    SvarSlett
  3. Får ikke fram opskriften. Hva gjør jeg feil?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?