HVA MED EI VARM SAFTIG FRUKTKAKE



TIL ETTERMIDDAGSKAFFE ELLER TE, JEG LIKER DET LITT GAMMELDAGSE

Jeg synes det er en egen sjarm med disse begrepene fra en forgangen tid hvor det virker som om tempoet var roligere og menneskene tok seg tid til slikt.

Men tilbehøret til kaffen kan vi så klart nyttiggjøre oss i dag og.
Her er ei deilig fruktkake som er lett og lage og som passer til en kopp te eller kaffe.
Stemorsblomstene passer til

OPPSKRIFT:
120-150 gr tørket frukt
du tar det du liker: aprikos, sultanas, rosiner, dadler osv, osv. Kutt den i litt store biter og hell over 1-2 dl appelsinlikør, portvin eller Grand mariner. La dette stå i bortimot en time mens du ordner det andre.
Stekeovn på 180 C uten varmluft.
200 gr smør, må være helt mykt ellers blandes de andre ingridiensene ikke godt nok.
150 gr sukker blandes i smøret og piskes til hvit og luftig masse.
3 egg, rør godt mellom hvert.
1 ss smakløs olje(raps el solsikkeolje)   
150 gr hvetemel blandes med
1 ts bakepulver og siktes over i deigen, rør sammen.
Rør inn frukt og likør.
Hell alt i ei godt smurt springform på 20 cm. 

Øyets lyst og ganens glede
Steketid er litt usikkert, avhenger av ovnen, men 20 - 30 min var greit hos meg. 

Sjekk likevel med en trepinne før du tar den ut. Henger noe deig ved, må du steke lengere. Virker det som om den er brun nok oppå, men rå inni får du legge et steke papir over mot slutten.

Gjett om den var overraskende god. Strødde melis over og voila... ei smakfull, vakker og mettende kake til kaffekoppen min.
Tror jeg prøver te til neste gang
Klikk her for flere kakeoppskrifter.
Klikk her for julemat.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?