GRATENG MED BLOMKÅL OG SKINKE

FRA MIN BARNDOMS KOKEBOK

En rett jeg føler har vært med meg siden tidenes morgen. Det er vel sant og, en dyktig lærer på et skolekjøkken lærte meg den da jeg var 14 år.













Hvis jeg noen gang tenker på hverdagsmat så er det dette.
Ikke trendy, ikke spennende og masse karbohydrater. 
Lager du mat til folk som trener mye, vokser eller jobber med kroppen, så er dette en vinner, og den smaker ganske godt.
Vil du prøve deg på fiskegrateng så er det akkurat samme fremgangsmåte, men bruk bare kokt fersk fisk og om du ønsker det, fyll på med kokt makaroni.
Et tips som gir ekstra karbohydrater og kalorier, men og ekstra smak: Rasp ost inn i hvitsausen, mmmm  smaskens.

Oppskrift
4 dl hvit saus
1-2 egg
1 liten blomkål
5-6 cm purre
200 gr skinke
2 store gulrøtter og
0,5 dl erter om du ønsker

Man starter med ca 4 dl hvitsaus, rør inn 1-2 egg og skjær gulerøtter i terninger, buketter av blomkål. Forhåndskok grønnsakene et par minutter, finhakket purre, og skjær skinke i små biter. Så blandes alt inn i hvitsausen før det helles over i ei ildfast form. Dryss over brødrasp og litt revet hvit ost, sett inn i ovn på 200 C til overflata er gyllenbrun og eggene har stivnet.
Server med kokte poteter og revne gulrøtter.
Trøstemat, hvis noe sånt finnes.
Klikk her for mer tradisjonsmat, her for gratenger

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?