KALKUN


DEN ER IKKE LIKE POPULÆR HOS ALLE HER I HUSET.


Den gylne fuglen













Jeg må derfor være oppfinnsom med hvordan jeg serverer den.
Denne gangen valgte jeg å lete meg fram til Amerikansk tilbehør som:
Søtpotetpure og brokkolisalat, tranebærsyltetøy og min egen gode gammeldags syrligsøt saus.

KALKUN
Pensles inni og utenpå med smeltet margarin med salt og pepper, deretter fyller jeg den med biter av epler og appelsin eller sitron.(Derav den syrligsøte smaken i kraften)
Jeg steker på rist med litt vann i panna. Lav varme over litt tid, ut for øsing 2-3 ganger underveis.(100-120 C 4-5t)

SAUS
Den lager jeg slik:
1-2 løk
innmaten fra fuglen
6 dl vann
1-2 dl appelsinjuice
2 ss hvetemel
Kraft fra langpanna
salt og pepper

Brun løk og innmat, deretter koker du det med vann i ca 1-2 t. Vesken skal være godt redusert, men ikke koke tørr. Nå siler du løk og innmat fra, jevner med mel og sper med kraft fra langpanna.
Jevning kan du lage slik:
1,5 dl vann i et glass med lokk, 2 ss hvetemel, sett så på lokket og rist til melet og vannet er jevnt blandet. Nå kan du helle dette over i sausen, det skal koke svakt i ca 45- min. Hvis jevningen ikke blir klumpfri, så er det bare å sile den ned i sausen.

Den kan sannsynlig vis spees med mere væske alt etter hvor sterk den er i smaken og hvor tykk du vil ha den.
Huskeregel nr 1: SMAK DEG FRAM
Klikk her for mer.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?