HAR DU OG EN KRIBLENDE FØLELSE AT NÅ, NÅ STARTER DET?

 DET HAR JEG, SOM DEN UFORBEDERLIGE OPTIMISTEN JEG ER, SÅ GÅR MIN TANKEGANG SLIK:

Det er nå det nye året begynner, det året som først og fremst kommer til å inneholde vaksinering og bekjemping av viruset. Det er dette året vi skal reise, møte familie og venner. Det er da vi skal klemme, ta på hverandre, holde hender og ellers kan bare fantasien sette grenser. Vi kommer til å glede oss over å være i livet og ha framtiden foran oss.

Nå har vi gått gjennom alle de tradisjonene vi har bruk for, for vårt eget velvære. Det være seg lutefisk, torsk, ribbe, kalkun eller pinnekjøtt. Du har kanskje drukket både gløgg, akevitt, champagne og alt annet jeg ikke vet om. Til og med vanlig vann.

Kort sagt, vi har drukket og spist oss gjennom avslutningen av dette ubegripelige året. Når så naturen lager en finale med et katastrofalt jordskred med tap av menneskeliv, da kjenner jeg at nok er nok, nå må bunnen være nådd, nå kan det bare bli bedre.


Så startet det nye året engang i løpet av natten. Da dagen lysnet litt og viste seg fram, var det til min overraskelse med et strøk av "himmelsk korrekturlakk".

Vi har fått denne vinterens første snøfall, og siden jeg er en smule opptatt av å fotografere dagens hendelser, slik ser det ut på min veranda nå.



Etter alt å dømme, dette kommer ikke til å slutte med det første. 

Må allikevel innom noe mat.

Av alle matretter fra denne jula så var det ei kake som overrasket.  En av våre tradisjoner er nemlig ei spesiell sjokoladekake. Oppskriften fikk jeg tidlig på 70-tallet av en svigermor. Den samme damen er og oldemor til tre av dem som spiste med glede. 

Oppskriften har jeg nok endret litt på underveis, men den største endringen gjorde jeg til denne jula.


Ferdig så den slik ut, men det er tilfeldigheter, pynten varieres fra år til år.

Oppskriften jeg brukte denne jula er slik:

200 gr romtemperert margarin 
250 gr sukker
3 egg
300 g hvetemel

4 ts bakepulver

1 kryddermål salt
2 dl melk
1 ts revet muskatnøtt
1 ts kanel
2 ss kakao

Rør smør og sukker mykt, ha i 1 egg av gangen. miks dette godt slik at deigen ikke skiller seg. Bland alt det tørre og ha det i vekselvis med melk.

Stekes ved 180- 200 c i ca 45 min i en springform, kjøles på rist, deles i tre.

FYLL(smørkrem)
200 gr smør
300 dl melis
1ss vaniljesukker
3 ss kakao
½ dl kaffe

Kaffe til dynking

I vår familie er vi glade i mye fyll så det hender at vi lager mere fyll, Den største endringen i år var at jeg faktisk dynket kakedelene i tynn kaffe. Det var vellykket, en saftigere kake, større holdbarhet og kryddersmaken ble mer tydelig. Ei veldig god familieselskapskake. Hvis du skjønner hva jeg sier.

Så lenge det er tenåringer i familien, så vil denne kaken være med oss i jula, men selv har jeg nok andre favoritter.
Du vil kanskje sjekke ut noen av oppskriftene på sjokoladekakene  mine? Da kan du klikke her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

KALVESTEK I LEIRGRYTA