ENKEL TANDOORIKYLLING MED QUINOASALAT

HVIS DU ØNSKER DEG NOE EKSOTISK,  MEN SAMTIDIG HA MATEN FERDIG RASKT, PRØV DENNE.

Hver gang jeg er på en indisk restaurant, så blir jeg forbauset over hvor mange gjester det er i lokalene, i tillegg kommer de som bare henter mat og tar med hjem.
Det får meg til å tro at det er ganske mange flere enn meg som liker de indiske smakene.
Av og til er oppskriftene derfra litt omstendelige, denne gangen har jeg funnet en som tar nesten ingen tid.

Jeg er og imponert og tiltrukket av hvor mange sunne ting det fins i bare en matrett. 

Proteiner som kyllingen tilfører
Vitaminer som grønnsakene hjelper oss med, erter har A, C,  B1 og flere mineraler og proteiner. 
Paprika tilfører masse C-Vitamin, og vårløk inneholder ikke mindre enn 5 forskjellige vitaminer og så kommer mineraler i tillegg.
Fett som fins i yoghurten, olja, og kyllingen
Karbohydrater er det nok av i Qinoa, pluss proteiner og fiber.
Dagens behov er mer enn dekket.


Slik så det ut på min tallerken


OPPSKRIFT FOR TO
150 gr qinoa
4 kyllinglår
salt og pepper
3 dl naturell yoghurt
1 ss grønn el rød currypaste
1 ss honning
solsikkeolje til steking

QINOASALATEN
1 stor Paprika
3-4 dl erter
1 bunt vårløk
4 ss olivenolje
salt
saften av 1/2 lime

Forvarm ovnen til 200 C, kok qinoaen som anvist på pakken. Gni kyllinglårene med salt og pepper.
Stek dem ca 3 min på hver side til de har en litt gyllen farge.

Bland yoghurt, honning og currypaste sammen, rør til du har en jevn blanding.
Hell ca halvparten av blandingen over kyllingen i panna og gi dem et lite oppkok. Ha alt over i ei ildfast form og sett i ovnen i ca 15-20 min, til kyllingbitene er stekt gjennom.

Salaten
Kutt paprika, i biter og varm dem opp på stekepanna slik at de blir myke. Bland dette inn i qinoaen sammen med erter og finhakket vårløk. Tilsett olivenolje, limesaft og salt. 
Den andre delen av dressingen serverer du i en skål ved siden av.

Som alltid, maten smakte bra, og vi lesket oss med et lite glass øl ved siden. Du vet det var hot.
Hvis man vil kan man bruke hermetisk paprika, Qinoa kan godt byttes ut med bulgur. Hvor sterk du vil ha maten avhenger av hvor mye currypaste du har i.

Klikk her for mer Indisk


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?