BIRYANI MED KYLLING ER EN NYDELIG INDISK MED ALT I ETT

ER DU LITT ENGSTELIG FOR SMAKER SOM ER STERKE OG BRENNENDE?
ER DU UERFAREN MED MAT FRA FJERNE KJØKKEN, MEN ALLIKEVEL HAR LITT LYST Å PRØVE?

Da er dette et utmerket sted å begynne. Fullt av smaker, men også flott balanse, ingen brennende ganer og åndnød i denne.
Bare følg med her:
Slik ser den ut, enkelt og greit


Det var igjen tid for å øke sin kulturelle kapital, med litteratur denne gangen.
Det vil si at damene fra Telemark og Vestfold, ja vi har alt slått oss sammen og har hatt et vellykket samarbeid i flere år. Dette er altså leseklubben min jeg snakker om. For å sikre oss bredde så har vi og et medlem fra Scotland, og et fra Frankrike.
Vi er altså også internasjonale. Saken er den at vi leser og snakker ikke bare, vi spiser og. 
Siden min stue og mitt bord var sentrum for samtalene denne gangen, var det mitt ansvar på lage mat, og jeg hadde veldig lyst på indiske smaker.
Valget falt altså på på Briyani med kylling. 

Oppskrift
Ca 500 gr kyllingbryst
300 gr basmatiris
2 løk
olje og smør
2 lauvbærblad
4 kardemommekapsler
1-2 ss gurkemeie
1 lita kanelstang
1 hvitløk
1 ss revet fersk ingefær
1 ts korianderfrø, støtt
2 ts red currypaste
70-80 g rosiner
8,5 dl buljong
1 bunt fersk klippet koriander
mandelspon drysses over

Del løken i to og kutt tynne ringer, legg dem i middels varm panne og ha i alt krydderet. Rør godt så dette blandes til og stek til løken blir blank. Ha det så over i en større gryte.
Kutt kyllingen i passe store biter og rør dem inn med løk og krydder.

Basmatiris skal skylles grundig til vannet er klart, Buljongen, risen og rosinene 
haes i og det legges lokk på. Det hele fosskoker i ca 5 min. slå varmen ned på et minimum og la stå i minst 15-20 min til. Lokket må ikke løftes under veis.
Da skal risen være kokt, og gryteretten klar til servering. Smak til med salt og dryss over fersk koriander eller server den ved siden av. Så drysses over mandelflak.
Dette smaker så godt, selv de som aldri hadde smakt indisk mat, og var litt skeptisk, ble overrasket. 
Det er enkelte ting som du må passe på, kardemommekapsler åpnes og de små frøene inni knuses i morteren. De smaker helt annerledes enn malt kardemomme du får i butikken. Mine kapsler er kjøpt på et marked i Frankrike. Du får dem kanskje i innvandrerbutikker.

Hvis du ikke kjenner så godt til ris, så er basmatirisen langkornet og skal bli fluffy og tørr. Jasminris er runde og kleber seg sammen, brukes i asiatisk mat, de jeg kjenner til er Japansk, Thai og Kinesisk.
I denne gryta kan du ikke ha ris som kleber. Det er bare Basmatiris som gjelder.

Husk også på at mengden av krydder er helt valgfritt. I denne oppskriften har jeg vært veldig forsiktig. Når jeg lager dette måltidet til vaktmesteren/ smakspanelet og meg selv så høyner vi nok nivået.

Siste tips: Biryani kan du lage med lam, kylling i eller kyllinglår stekt, servert ved siden eller som vegetar. 
Deilig mat som gjorde oss glade og så diskuterte vi boka vi hadde lest.

Klikk her for mer Indisk

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?