KALVESTEK SOM ROASTBEEF MED TILBEHØR

AV OG TIL MÅ VI AVISE, VASKE OG RYDDE I FRYSESKAPET. DU VET DET SKAPET SOM FYLLER EN HEL VEGG PÅ KJØKKENET OG SOM HOLDER OSS MED MAT. BARE JEG KLARER Å PASSE PÅ Å FYLLE.

Innerst i den øverste skuffa har det ligget ei kalvestek i over et halvt år. Altså, den et helt klar for bruk. Heldigvis  så tåler slikt magert kjøtt lang frysing godt hvis kjøttet er pakket så luft tett som mulig.

Roastbeef lager jeg vanligvis av oksekjøtt, men jeg hadde lyst til å forsøke med dette fine lyse og milde kalvekjøttet.

Steken min var fin, uten ben og pent pakket inne i et nett.


Klar til servering
Oppskriften
1,2 kg kalvestek
salt/pepper og annet krydder du liker 
smør/margarin til steking
Steketermometer

Varm stekepanne, brun kjøttet godt på alle sidene. Forvarm stekeovnen til 175 C. krydre på alle sider, legg kjøttet inn i ca 30 min, ta det ut og sjekk kjerne temperaturen. Legg inn igjen og sjekk hvert 15 min. Hvis du vil ha kjøttet mindre rødt og mer rosa er 65 C en bedre temperatur. Man skal alltid la kjøttet hvile ca 15 min tildekket. Da beholder det saftigheten bedre.

Som du ser var vårt kjøtt ganske blodig, vi liker det sånn. Derfor tok jeg kjøttet ut da det var 55 C 
Oftes liker jeg roastbeef kald på brød med remulade, salat, løk og diverse. Denne gangen ønsket vi å spise steken varm med poteter, saus og en salat.
Ja, så  var det de rosenkålene, en rest som ble renset, delt i to, stekt på stekepanna. så fort ferdig og så smakfullt. En god ide.
Før majonesen kom i

Så var det tilbehøret. Jeg laget en saus med blåmuggost og serverte dette med en frisk eplesalat.

Oppskrift
1 eple
5 aprikoser
1/2 agurk
1 vårløk
1 ss hakkede nøtter
1 ss olje 
1 sprut sitronsaft
1 ss majones el rømme
Salt

Eplene kuttes i fine strimler, de andre i fine små biter. Dryss over olje, sitron og salt, tilslutt haes majonesen i. 
Dette  ble en veldig smakfull og frisk salat som passet veldig godt til dette kjøttet.

Hvis du vil lese oppskriften på blåmugg saus klikk her.
Hvis oppskrifter på annet kalvekjøtt interesserer deg, klikk her
Gode salater får man aldri nok av klikk her for flere oppskrifter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?