EN FIN MÅTE Å BRUKE RESTER PÅ, KULER AV OST MED PEPPERKAKE

EN ALDELES NY IDE FOR FINGERMAT. OG HVOR KOM SÅ DEN IDEEN FRA?

Noe jeg leste på nettet, noe jeg så i en reklame for pepperkake?
Neimen om jeg vet.
Det som er aldeles  sikkert og nå grundig utprøvd, det er at de smakte utmerket.


Ser nesten ut som sjokoladekuler....


Veldig ofte blir noen små rester av ost liggende i mitt kjøleskap. De er ikke så veldig fristende. Så fint å finne oppskrifter hvor man kan få brukt opp slike rester.

Denne gangen var det blåmuggost som var blitt liggende, dessuten hadde jeg en boks kremost naturell som flørtet med utløpsdatoen. Rester av kjøpte pepperkaker lå og ventet på at noen skulle kaste eller berge dem. Jeg berget dem.
Slik startet det.

Oppskriften
Ca 1 til 2 ss blåmuggost. Uansett type
I liten boks kremost naturell
8-10 pepperkaker

Jeg oppbevarte osten på kjøkkenbenken et par timer for å få den myk nok. Deretter blandet jeg den grundig, formet små kuler i hendene. 
Pepperkakene knuste jeg til så små smuler som jeg kunne få til. Deretter rullet jeg kulene i disse pepperkakesmulene. 
Og det var det, liker du ost så liker du dette. Den salte skarpe smaken av blåmuggost sammen med den søte kryddersmaken var utrolig god.
Det kan tenkes du vil ha noe ekstra søtt, da anbefaler jeg fikensyltetøy eller aprikos -syltetøy som tilbehør. Det er og en gammel sannhet at portvin smaker nydelig sammen med pepperkaker og blåmuggost.


Klikk her for fingermat.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?