CHEVRE I BUTTERDEIG

DETTE VAR EN STOR OVERRASKELSE, SÅ LETTVINT OG SÅ FULLT AV SMAK

Enda en gang var jeg på jakt etter noe ekstra å servere til fredagens samling i den innerste stuen. Det er aldri et problem for smakspanelet, han er ikke vanskelig i matveien. Han hadde tatt til takke med litt nøtter og potetgull.
Det er nok jeg som liker å utforske nye smaker og finne på annerledes retter.
Har nok nevnt dette før, for meg er det en fin terapi å planlegge og å gjennomføre gamle og nye oppskrifter.
Smkspanelet hadde for en gangs  skyld uttrykt et ønske for fredagskvelden. Han spurte om jeg kunne lage noe med den franske osten Chevre.
Selvsagt min minste kunst... etter å ha rådført meg med diverse nettsider med oppskrifter. Denne oppskriften dukket opp på en svensk nettside. Smakspanelet er ekstra glad i noe laget av butterdeig, altså laget jeg denne.


De ble veldig fine, litt stolte av dem

Her kommer oppskriften på 12 stk.

3 plater butterdeig
200 gr chevre
2 egg
2 dl fløte
cayenne
honning
grovhakket valnøtter 

Kjevle ut butterdeigplatene, prøv å få dem så nær kvadratisk som mulig. Del dem så i 4 like store biter. Legg dem så i muffinsformer av metall. Rør sammen egg og fløte til en jevn blanding. Legg ostebiter i bunnen, dryss på krydder, legg i godt med nøtterbiter, drisle litt honning og fyll så på eggeblandingen til ca 3/4 opp i butterdeigen. 
Sett inn i forvarmet ovn 200 C og stek i ca 12-15 min til de er fint gylden brune og eggene er nesten stivnet. De fortsetter å stivne mens de kjølner.
Så er det bare å servere, de er like gode varme som kalde. 
Lurt å ha et par serviette tilgjengelig, som varme er de litt klisne av smeltet ost og honning. 
Dette var deilige saker kunne godt passet på et tapasbord.
Klikk her for mer fredagskos. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?