SAUS MED ESTRAGON

DEN SAUSEN SMAKER SÅ GODT TIL KYLLING AT JEG NESTEN FIKK STÅPELS.
SELV DAGEN ETTER DA DEN BLE EN LITEN LUNSJRETT

Kylling har vi jo titt og ofte. De forskjellige delene av kyllingen, enten hele kyllingen, bryst, vinger eller lår. Vi bruker alle delene, men bruken er jo litt forskjellig. 
Den hele kyllingen er den som sjeldnest kommer på bordet. Det er rett og slett for mye mat for to mennesker.
Allikevel så skjer det jo. Jeg har snakket før om et av mine store hjelpemidler på kjøkkenet. Det store fryseskapet som står lett tilgjengelig på kjøkkenet. For ikke å få mat som må kastes, så må jeg holde godt oversikt over hva som fins innenfor dørene der. Tilfeldighetene ville at en hel kylling sto for tur for å bli brukt.
Gyllen og lekker
Kyllingen skal jeg ikke si så mye om i dag, det er sausen jeg har tenkt å fordype meg i. Kanskje en litt forkjært måte å uttrykke seg på, nå fikk jeg et bilde på netthinna av hvordan det kan være på dyppe seg i saus. Ikke særlig lekkert.
Det som kan snakkes om er min store begeistring for saus. Min faste overbevisning er at det er sausen som bærer hele matretten. 


Fløte må også med

Ok, nå går jeg videre og så lager vi saus. Det eneste jeg skal si om kyllingen er at den ble stekt på rist over grønnsaker: pastinakk, gul løk, selleri og gulerøtter

Dette gir en utrolig god kjøttkraft som er basisen for sausen. Har du ikke det, så er nok fond og buljong en grei erstatning.

Oppskrift
1,5 dl kjøttkraft
2 dl matfløte
ca 1 ss grov sennep
ca et par kvister med fersk estragon eller
1/4 ts tørket estragon
2 ts maisennamel 
salt/pepper 

Kok opp kjøttkraft med sennep, estragon, ha i fløten. Lag maisennajevning og tykne sausen med. Smak til med salt og pepper.
Så enkelt kan det altså gjøres. 
kyllingen var og krydret med estragon. 
Det er ikke ofte det står en frisk estragonplante på min kjøkkenbenk, men det kommer kanskje til å bli oftere.

Her kan du klikke for flere sauseoppskrifter.
Her fins mer kyllingretter.





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?