KOKOSCURRY MED SJØMAT

VIDUNDERLIG MAT FRA FJERNE STRØK 

Til min store glede har jeg begynt å lese oppskrifter igjen. Det har vært en lang ettervinter med lav energi og lite entusiasme over hobbyene mine.
Men nå har det løsnet litt og en av dem jeg gjerne leser og lager mat etter er Dagbladets Andreas Viestad.
Forleden kom jeg over oppskrifter fra en reise han hadde tatt til Zanzibar av alle steder:Utenfor Øst-Afrika, smaker påvirket både fra Afrika, India og Den arabiske halvøy. Masse fisk og sjømat av alle slag.

Da jeg leste oppskriften skjønte jeg at dette var mat jeg kunne lage og vi kunne like. Best av alt, bortsett fra blomkålen og fersk kokosnøtt så fantes alt i mine hyller og skap.
Jeg satte igang og gjett om jeg ble gledelig overrasket. Enkelt å lage, utrolig godt og ikke det minste brennende og sterkt. 
Legg til bildetekst

I sannhetens navn så får jeg innrømme at det ble ikke hverken blekksprut eller tigerreker oppi denne. Det hadde passet godt, men har man allergi så har man allergi, og smakspanelet er forståelsesfull. Det ble steinbit. Torsk og annen lys fisk hadde ikke passet så godt til smakene og torsken går jo i stykker for et godt ord.

Dette er beregnet til 4 stykker servert med ris. 

Oppskrift på Kokoscurry

400-600 gr. fisk, brosme eller steinbit
Evt skalldyr og blekksprut
4 dl kokosmelk
50 gr fersk revet kokos
2 dl fiskekraft
1 blomkål
Olje
2 ts revet ingefær
2 ts revet hvitløk
1 rød chili
1 rødløk i skiver 
2 ts garamasala
1 ts hel koriander
1-2 ts gurkemeie
3 vårløk
1/2 lime saften av
Frisk koriander

Del fisken i terninger og ha dem i isvann tilsatt endel salt ca 1 t. Da blir den mye fastere.
Skjær blomkålem i små buketter, ikke for store.
Varm olje i ei gryte, ha i blomkålen og stek godt i 2-3 min. De skal bli litt brune i kantene. Skal du ha i blekksprut så må den komme i sammen med blomkålen, den trenger lenger koketid. 
Skru ned varmen til middels, ha i ingefær, finhakket chili, løk og halvparten av den revne kokosen og stek dette i 5 min. 
Ha i resten av krydderet og stek i 2 min mens du rører. Ha i kokosmelka og buljongen, nå skal dette småkoke i 5-6 min. 
Ha i fiskebitene og la dette trekke i nye 5-6 min. Ikke lenger for da går fiskenbitene i stykker.
Resten av kokosen ristes på ei tørr varm stekepanne til litt gyllen.
Smak så til med salt og lime dryss over med vårløk, koriander og kokosmasse.
Så er denne gryta ferdig til servering, og for ei gryte det var! smakene hadde blandet seg og ingenting ble overdøvd av noe annet. Nydelig.

Slik så oppskriften ut fra Viestads hender, jeg serverte med vanlig kokt ris og brukte kokosmasse fra pose kjøpt i en vanlig butikk.
Viestad hadde tips om ekstra smaker i risen fordi slik ble den servert i Zanzibar. Ris tilsatt 2-3 kardemommebelger og 2-3 nellikspiker fristet ikke, så det sto vi over. Kanskje du vil prøve det?
Et tips jeg vil dele: gjør ferdig alt på forhånd. Hakk, kutt, mål opp og la det stå klart på benken. Hvis du gjør det som meg, etterhvert, så må kjelen flyttes bort fra varmen mens du hakker, kutter eller måler.
Så var det smaken, vi ble varme i hele kroppen, litt svette i panna, men dette var ikke mat som på noen måte fikk en norsk munn og mage til å stå i flammer.

Klikk her for mer Curry og her for fiske gryter/supper

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?