NÅR ALLE TING BLIR VANSKELIG

ER DU KLAR FOR EN BETROELSE?  DET HANDLER OM SYKDOM. DA KOMMER DET MESTE UT AV BALANSE OG KJENNES VANSKELIG.

Siden i november har en smertefull betennelse herjet med en av mine hofter.
Konstante smerter har en ugrei tendens til å overskygge det meste av følelser og fjerne all energi. Det som står igjen er en, i bestefall innadvendt, grinete person,  i verste fall et aggressivt og sint menneske.

Nå når smertene og er så godt som borte og når humøret og energi er på stigende kurve, da ser jeg at selv min beste hobby som er matlaging og blogg-skriving har blitt skadelidende.

Men nå er jeg klar. Det jeg drev på med for ei uke siden var å stryke de gamle
dukene mine. De som var gamle da jeg berget dem fra søplet. 

De passer godt sammen med det gamle te serviset etter mor.

Disse dukene er håndlaget av en dame jeg aldri kjente. Jeg traff hennes mann i 1985, da var han godt over 80 år. Det var ingen arvinger etter dem og han ryddet, samlet i sekker og skulle få det på fyllinga. Jeg var innom hos ham noen ganger, hjalp til med klesvask/stryking og matlaging. 
Han viste meg disse dukene, 3 stk og et hylleforheng, og lurte på om jeg ville ha dem. Jeg har alltid vært forelsket i gamle ting, og disse dukene syntes jeg var helt herlige. 
De har vært brukt mye på kjøkkenbordet vårt, blitt skitne, vasker og strøket. Du ser det nok at de er så fine som om de var brodert i går. Nydelig håndarbeide, jeg blir lykkelig av å se på sånt. Sånn går det når man satser på kvalitet.

Dette er vel det  som unge mennesker kaller retro. De har i iallefall alderens patina. Skal man bedømme etter mønster og stoff så  kan de være sydd på 50-tallet. Bare det er en så respektabel alder at det får de små hårene på armene mine til å reise seg. 

Det er de rareste ting man kan hygge seg med. Jeg trøster meg med, vi har alle vårt, dette er noe av mitt.
Her kan du klikke deg videre til andre innlegg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?