FISKEMIDDAGER KAN VÆRE UTROLIG KJEDELIG

DEN FREDAGEN VI SPISTE EN FYLDIG OG GOD MATBIT TIL APERITIFFEN, DEN DAGEN HADDE VI EN VELDIG ENKEL MIDDAG

Vi har jo ordnet oss slik at vi spiser middag senere på fredagskvelden. Denne gangen ble aperitiffen nesten hovedmåltidet. Det var derfor helt greit at denne gangen besto middagen derfor bare av et stykke kokt fisk og litt salat.
Det er klart det var kjedelig, men den gangen var det helt ok.

Er vi på diett?

Du får tro oss på at det smakte utmerket. Ikke spennende, ikke slik at vi så fram til det måltidet. Med et glass god hvitvin til, så gikk vi glad og fornøyd inn i fredagsnatta.
Jeg kan fortelle deg at uten saus til, så blir det tross alt litt kjedelig. Dressing på salaten gir den smakstilsetningen som vi trengte der og da.
Oppskrift på dressingen? Jeg bruker det som kalles en fransk dressing eller vinagrette. 
Det er en basisoppskrift hvor man kan kan tilsette flere smaker. Denne gangen tilsatte jeg dill fordi den smaken liker vi til fisk.

Basisoppskrift

1 ts dijonsennep
1 ss hvitvinseddik
2 ss olivenolje

Forslag til smakstilsetninger:
  • (1 ss valnøttolje) Ikke nødvendig i alle salater, bare når du ønsker den smaken.
  • 1 sjalottløk finhakket
  • Dill eller hva som passer til den maten du har ved siden av.
  • 1 fedd hvitløk
Bland dette i et passe glass/plastboks med lokk og ridst til alt blandes
Kanskje jeg skal si noe om den salaten jeg har lært å lage i Frankrike hos en eks svigerdatter. Har og i all stillhet kikket i kokebøker og på de salatene jeg har fått servert hos en fransk venninne. Det er noe helt annet enn norske, greske og italienske salater. Som du skjønner, jeg har mine favoritter. Enkle salater er en av dem.

Denne kunnskapen er: Bruk få ingredienser, husk salat er der for å hjelpe på smaken av hovedretten. Du trenger ikke gå helt bananas i grønnsaksdisken.

Min oppskrift på en vellykket salat etter fransk oppskrift:

1 salathode
2 tomater/paprika
4-5 cm purreløk el. 2 vårløk

Kutt dette i passe biter, løken bør finkuttes. Bland i bollen og sett kjølig helt servering. Hell over dressingen helt til slutt like før servering ellers blir salaten slapp og smakløs.
Enkelt og lettvint, dressingen gjør dette til noe spesielt.
Klikk her for flere salatoppskrifter


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?