GOURMETAFTEN MED KUNSTNERISKE INNSLAG

HØRES IKKE DET FRISTENDE UT? JA, JEG BARE SPØR, VI BLE I ALLE FALL VELDIG NYSGJERRIGE DA DETTE TILBUDET DUKKET OPP.

Dette stedet, Furu Egg, en gård ute på landsbygda her i søndre Vestfold, den er noe helt for seg selv.
Et stort hønseri hvor en del som ikke lenger er i bruk til produksjonen er omgjort til et festlokale med scene og kjøkken.
Her avholdes det av og til middager med forskjellige musikalske innslag. Middagene er veldig variable. F. eks oktoberfest med alt fra lederhosen, øl, svineknoker og ompamusikk. 
Det hadde nok ikke vært vårt førstevalg, men da det sto gourmetaften på programmet, da slo vi til.
Med en femretters meny, vinpakke presentert fra vinmonopolet og kjente og ukjente sangere og musikere, så var vi sikre på at dette ville vi være med på.
Vakkert dekte bord.


Salen var forvandlet fra sist jeg var der hvor vi spiste kalvekjøtt og potetmos servert fra aluminiums bakker og dengang benket vi oss ved langbord.

Nå strålte den samme salen med kandelabrer og blomster, det glitret av lys og krystall på hvite duker.
Vi var plassert ved runde bord som hadde plass til 6 personer. Siden vi kom to par sammen, så fikk vi etterhvert følge med to hyggelige damer som kom fra Østfold.

Menyen hadde vi jo fått i forkant, og den var imponerende. Med en innleid kokk fra et velrenommert hotell i Sandefjord, så var alt klart.
Et glass cremant i hånden da vi kom, pluss fingermat av et smakfullt slag løftet forventningene ytterligere.
Etter det gikk det slag i slag med mat og sang og musikk til lang på natt. Utover kvelden skjønte vi at de to damene fra Halden også skulle underholde. De het jentegruppa Tres og imponerte oss med à capellasang med en slik presisjon og rytmesans at vi nesten falt av stolene. Nei, vi reiste oss og applauderte istedet. 


Tross dårlig fotograf, så gir dette vel et inntrykk
Dette var en minneverdig kveld, både når det gjelder mat, drikke og underholdning.
MENY:
  • Skalldyrterte med urtesaus
  • Hønse-consomme Julienne, saltstenger
  • Champagnesorbet
  • Tornedos Bernaise, rotgrønnsaker, frasert tomat og slottspoteter
  • Creme brulet
Hvis du spør meg om hvilke viner vi fikk, så blir jeg nok litt uklar. De smakte godt, det var det mest fornuftige jeg kan si om det.

Hvis du nå tenker at jeg er veldig entusiastisk, så har du rett, god mat gjør det med meg. 
Fra scenen var tilbudet variabelt, ikke alt falt i min smak. Kvelden ble også veldig mye lenger enn ventet, fra kl 18.00 til ca 12.00, noe kunne kanskje vært organisert bedre.
Men bortsett fra kokken, så var det bare amatører i sving, fra topp til bunn. Da er det alltid noe å lære og å erfare til en eventuell neste gang.

Klikk her hvis du vil lese mer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?