HVA SIER DU TIL FISK I FORM FRA BODØ?

TENKER DET BLIR ET UNISONT JA, MEN DENNE FORMA KOMMER FRA TJUKKESTE ØSTLANDET.

Ja, det er tungt å innrømme, men du verden så mange gode oppskrifter på fiskemat som fins utenfor Nord Norge.

Oppskriften til denne forma er hentet i Trines Matblogg. Den ble servert hos en av mine supre søstre i høst. Det er der Bodø kommer inn om du ellers lurte. 
Denne forma er utrolig lett og lage, full av gode middelhavsmaker, og alle ingrediensene fins i alle butikker.
Den ser veldig god ut og. Det fins ikke en eneste grunn til å la være å prøve denne. 
Da jeg prøvde den på kjøkkenet her og serverte den til venner med fødested langs middelhavets kyster, da falt den og i smak. Det tenker jeg er et kvalitetsstempel når det gjelder smakene fra de himmelstrøk.


Så fristende og strålende så den ut i Bodø.
Det er klart, de fleste av oss vet at når du lager mat så vil oppskriften være veiledende. Da mener jeg vi endrer litt etter smak og behag. Det skjedde også hos både hos min søster og meg.
Den forma som ble servert  av min søster hadde sitronen delt i båter og lagt utover.
Jeg fulgte oppskriften på det området, men hos meg tilsatte jeg finsnittet fenikkel sammen med potetene fra starten av. 
Ellers må man være nøye med tidsrammene, denne gangen brukte jeg timer som holdt meg i nakken slik at jeg ikke snakket med bort, men fikk meg ut på  kjøkkenet når det var nødvendig.  

Oppskrift for 4 personer

700 gr torskefilet, i biter
salt og pepper
ca 700 gr poteter, i skiver

1/2 fenikkel, i strimler
olivenolje
1 rødløk i båter
1 rød paprika, i bitet
1 gul paprika, i biter
Ca 1/2 hvitløk, grovt hakket
ca 100 gr cherrytomater, delt i to
1 neve sorte(grønne ) oliven
1 sitron, revet skall og saft
100 gr fataost i terninger
persille
Salt pepper

Ta fram ei ildfast form, sett stekeovnen på 250 C og kutt opp ingrediensene som beskrevet ovenfor. 
Del torsken i jevnstore stykker og strø den godt med salt. La dette saltet virke i ca 1 time, skyll så saltet av under rennende kalt vann og tørk torsken med papir. Denne saltingen gjør at torsken blir fastere i fisken.

Legg fenikelen i bunnen av forma og potetene lagvis over. Ringle over litt olje, krydre med salt og pepper, men husk at fisken allerede har litt saltsmak.
Stek dette midt i ovnen på 225 C, over og undervarme i ca 15 min.
Etter 15 min tar du forma ut og har over paprika, rødløk, hvitløk og tomater og setter inn i nye 15 min til du kjenner at potetene er nesten møre.

Ta forma ut igjen og senk temperaturen til 200 C. Vend litt på grønnsakene, fordel fiskestykkene og oliven over grønnsakene. dryss revet sitronskall og saft over formen, stek i 7-10 min til fisken flaker seg.
Smuldre fetaosten over, dryss med persille og server umiddelbart.

Dette er en deilig og lett fiskemiddag med et umiskjennelig snev av middelhavet over seg. Vi likte den så godt at vi nok kommer til å gjenta dette ved neste korsvei både til hverdags og fest. 

Det blir jo aldri nok av oppskrifter på hvordan vi kan bruke fisk uten å bli altfor kjedelig. På den måten er det lettere å få i seg fisk ofte.
For flere oppskrifter på fisk klikk her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?