HAGELIV IUNDER SVARTE SKYER

SELV MED EN ISKALD VÅR, ET REGN SOM PØSER OG SNEGLETRUSLEN SOM HENGER OVER OSS.

Selv da har jeg hageprosjekter som utføres. For eksempel flytting av planter som ikke trives her eller der. Fjerning av stauder som har vokst ut over den plassen de har. Alt mellom regnbyger og vindrosser.
Resultatet blir ofte planter som blir til overs og som noen andre kanskje har lyst på og plass til.


Denne Hostaen kommer til et nytt hjem

Det er alltid noen venninner som har plass til overs i sine egne hager.
Lammeøre

Deling av stauder er for meg en naturlig del av hagearbeidet. Det er nok slik det har vært praktisert i eldre tider av dem som hadde tid, råd og interesse.

Min hage er først og fremst en staudehage. Noen sommerblomster får plass som ekstra pynt innimellom. Stauder vokser utover og må med jevne /ujevne mellomrom deles og holdes i sjakk. Den damen som eide denne hagen før meg brukte utrykket "plantene må tuktes". Høres brutalt ut, men slik er det. 


Begge disse plantene som jeg har bilde av her, er planter som klarer seg bra i skygge. Den som heter lamme-øre "Stachys byzantina" er ingen snegler interessert i, men Hosta liker de ganske greit.
Klikk her for mer om hager og her for andre ting.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?