DEN ISKALDE VÅREN, DEN SKIFTER MED DEN GODE VARME VÅREN

MEN DETTE ER KANSKJE APRIL I NORGE I ET NØTTESKALL?


En del framstøt for å få orden på hagen har det vært. Alle bed og alle gamle visne blader og kvister er ryddet og raket. Plenen er raket og alle rosenbusker er beskjært. Vi bor jo tett inntil Bøkeskogen og noen år virker det som om alt løvfallet derfra havner hos oss.
Vi har ikke kompost, men kjører bort avfallet. Noen vil kanskje synes det er en svakhet i vårt hagebruk, men slik har vi valgt det.
Denne våren har vi fraktet bort minst 6 sorte søppelsekker, og flere blir det.
Bare se på denne haugen av kvister som venter på å bli tatt hånd om. 
Disse kvistene er bare fra bærtrærne

Men som du også ser så har vi vært veldig optimistiske og startet prosessen med å organisere sitteplassene våre. Når de små stundene med varme og sol kommer, da skal vi være klare.
Imens er det jo og tid til å glede seg over alt som spirer og gror selv i vårkulda.
En Forsytia

Den er blitt en merkelig plante. Noen grener har brukket og noen vokst i feile retninger. Den blomstrer før bladene slår ut og her i Vestfold fins den i nesten alle gamle hager. Det fins nok vakrere utgaver enn den jeg har, men kanskje jeg får den til å rette seg opp etter hvert.

Kan du se peonknoppen?
Den er ikke så veldig synlig, men den er stor og blomsten kommer til å være ca 10-15 cm i diameter. Men hvilken peon er det som står med knopp i april?
Det er en trepeon, veldig hardfør, veldig tidlig og den tar mange år før den blomstrer. Den har harde treaktige grener som ikke visner ned om vinteren.
I år får jeg to store, rosa peoner fra denne busken uti mai. De to blomstene venter jeg utålmodig på hvert år. Det er rart, det fins nok vakrere blomster, men det er denne jeg venter på.


Blått i blått 
Så langt øyet kan se, i iallfall i hele rosebedet ved muren. Der har de fylt opp. Dekorativt og pent disse kalde vårdagene.

Det kjennes lurere å holde seg i kjøkkenvarmen og å planlegge litt til gjester som kommer. Varme dager kommer nok trøster jeg meg med.

Klikk her for mer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?