FISK, NEI DET HAR JEG IKKE TENKT Å BLI FERDIG MED

JEG BLIR ALDRI DET. DET JEG TRENGER ER Å VARIERE MER.

Til denne middagen vil jeg bruke  torsk. Den lekre, hvite flakete torsken som hører med til de eldste mattradisjoner her til lands. Andre hvite fiskesorter kan brukes, steinbit for eksempel.

Tidligere har jeg holdt meg innenfor tradisjonene. Det vi si at hos oss har det gått i koking og steking, jeg har brukt klippfisk,(salt tørket torsk), lettsaltet torsk og avkokt torsk. Litt snevert vil du kanskje si, men det er dessverre sannheten.
De skjelne besøkene på kjøkkenet av makrell, kveite og rødspette regner jeg ikke med. De blir aldri hverdagslig.
Nå er jeg klar til å få fisken over i ei form med tomater og annet godt.




Dette kan jeg love er nydelig
Oppskrift til 4 personer
800 gr skinn og benfri filet
1 ss salt
1/2 sitron

Tomatsaus
1 stk løk
2 fedd hvitløk
1 paprika
1/ liten chili
2 ss olje
400 gr hermetiske tomater, finhakkede
frisk basilikum
salt/pepper

Stekeovnen settes på 200 C og torskefileten skjæres i serveringsstykker og drysses salt over.

Tomatsaus
kutt løk, paprika og chili i mindre biter, Stek løken i olje til den blir blank, så tilsettes paprika, chili hermetiske tomater og basilikum. La det koke et par minutter og smak til med salt og pepper. Så heller du alt over i ildfast form, helst med lokk. Legg fiskestykkene i og sprinkle litt sitron over.
Sett det hele inn i stekeovnen og har du ikke lokk så dekk med aluminiumsfolie.
La dette stå ca 20 min og server med ris og en enkel salat.

Hvis du vil se på noen av de andre fiskeoppskriftene mine må du klikke her






  • Kommentarer

    Populære innlegg fra denne bloggen

    ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

    KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

    MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?