NORDLANDSFERIE, DET VAR PAI DER OG

DU VET JEG HAR SAGT DET FØR, DET FINS IKKE BEDRE FERIE


Spesielt når hele ferien står i familiens tegn. Da blir det en ferie etter mitt hjerte. Da er vakker natur og deilige måltider bare krydder. Eller så er det egentlig slik at de elementene ikke kommer til sin rett når de kommer hver for seg.
Når jeg nå sitter her og lar hverdagsfilosofien ta grep, så skjønner jeg at det er når alt dette kommer sammen, at det blir den største gleden.
Her skulle jeg kanskje ha hatt bilde fra et av de store måltidene våre, der hele storfamilien var samlet. Eller fra den avsindig vakre naturen osv. 
Uten å utdype mangel på kamera, fotografens udyktighet eller værgudenes manglende samarbeidsvilje så kan jeg kort si der blir ingen sånne. 

Derimot skal dere få del i en av min bakeglade søsters gode kakeoppskrifter.
Fra min søsters oppskriftsbok

I de riktig gamle dagene, for et år eller to siden, da var oppskrifter et håndskrevet dokument, bevart for all fremtid. og kopiering foregikk med din beste,(mest leselige)håndskrift. Telefonen som fotograferer endret alt det. Og godt er det. Om vi lagrer for en ukjent framtid står derimot igjen å finne ut.
Slik foregikk kakebaksten:

Vaniljekremen kommer på
Denne gangen brukte hun bringebær


Så er vi endelig kommet til oppskriften på dessertpaien

Paibunn
2 dl havregryn
1 dl hvetemel
1 dl sukker
1 ts bakepulver
1 knivsodd salt
100 gr smør smeltet og avkjølt

Fyll
2-3 dl bær(blåbær, bringebær, rips, eller rabarbra/jordbær, bare fantasien og smaken setter grenser)
sukker etter smak
1 pk vaniljekrem

Bland alt det tørre, ha i det avkjølte smøret og elt til en jevn deig. Trykk deigen utover i ei smurt paiform ca 25 cm. Fordel først vaniljekremen utover deigen i formen, ha så på syltetøyet.
Stekes på nederste rille på 200 C i ca 20 min .
Denne må serveres litt lunken, og har du litt vaniljeis til vil lykken være fullkommen.
Lett og lage, ingridienser som finnes over alt, en smak som av himmelen.
Vi trenger ikke mer.
Sommerens gjenganger.
Smuldrepai  finnes her


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?