VET DU HVA BRICK ER?

NEI, DET GJORDE IKKE JEG HELLER. IKKE FØR JEG KOM OVER DET PÅ NETTET.
Jeg leter ofte etter det som for letthets skyld kan kalles fingermat. På svensk sier man tiltugg. På amerikansk er det cocktail, men det er kanskje bare drikken. Er du fransk sier man apèritif., og engelskmenn bruker apetizer.
Da mangler det nok litt eksotisk swung over ordet fingermat. Dessuten så serverer man nok oftest bare litt potetgull, nøtter osv. osv., her til lands, når man vil ha litt å bite i ved siden av god drikke. Kort sagt så tenker jeg på det som noe man spiser for å vekke apetitten til måltidet som venter.
Denne leterunden resulterte i små fylte puter av filodeig og slik ble de.
Dette ser da utrolig lekkert ut

Oppskrift
1 pk filodeig plater
Fyll
2 ss grovhakkete pinjekjerner
1 ss estragon
1 ss sultanrosiner( lyse)
1 ss olja
1 pk fersk chevre
salt pepper
I egg


Varm olje og fres de hakkede rosiner og nøtter. Tilsett honningen og ta bort fra varmen.
Filoplatene bør oppbevares i fryseren, men ta dem ut ca 30 min før bruk. Disse flakene er vanskelig å bruke, så du må jobbe raskt.
Kutt en passe kvadrat, legg en klatt ost på først, det andre fyllet på toppen. Egget brukes til pensling og liming. det er opp til deg hvor store og hvor mye fyll.
Stekes på 180 C i 10-12 min.
Jeg prøvde med flere fasonger, men mine ble ikke særlig vakre. Det var ei trøst at med dette fyllet smakte de veldig godt.
Det bildet jeg brukte her tilslutt, fant jeg på nettet.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?