HVORDAN I ALLE DAGER SKAL JEG TILBEREDE EI GOD KALVESTEK?

DET ER DET STORE SPØRSMÅLET SOM HAR PLAGET MEG NOEN MÅNDER.

Helt siden jeg kjøpte ei kalvesteik i en kjøttbutikk hos broderfolket. Der har den ligget i all stillhet, dypfrosset og irritert meg og min kreativitet. Tilslutt skjønte jeg at det var på tide å søke hjelp hos de store mestrene, denne gangen var Arne Brimi den som hadde ei oppskrift som jeg skjønte at jeg ville kopiere uten den minste endring.
Dermed fikk jeg et problem mindre, bedre plass i fryseren og i tillegg lærte jeg noe om hvordan tilberede kalv.
Det er jo et kjøtt som er mildt, mørt og som trenger kort steketid for å ikke bli tørt og smakløst.


Så fikk vi ei gammeldags søndagsstek på en ny måte

Oppskrift

500 gr kalvestek
2 stk persillerot'
0,5 lime el. sitron
2 stk løk
2 stilker grønnkål
2 dl kraft
olje og smør
salt pepper






Brun steka rundt det hele med i panna.


Høvle persillerot i tynne skiver, skjær løken i ringer, snu dette i litt olje og ha på litt revet skall av lime eller sitron.


Legg grønnsakene i ei ildfast form, legg steka oppå. Stek på 200 c i 17-18 min.


La steken hvile og imens tas grønnsakene og skyen over i ei panne. Ha på kraft, vin eller vann, saften av en lime eller sitron. Smak til med salt og pepper.


Vend grønnkålbitene inn i den varme skyen rett før servering.
Dette er nok til 4 personer og jeg likte godt potetmos til. Men kokte poteter, pommes frites, ovnstekte poteter, alt smaker nok like godt til dette.
Kalvekjøttet var stjerna på tallerkenen, persillerota ga den spesielle smaken sammen med syra fra sitronen. Grønnkålen lyste opp og sausen gav full uttelling.
Det var sannelig en god, gammeldags søndagsmiddag.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?