HJEMMELAGET VANILJESAUS

HER SNAKKER VI OM MATLAGING I EN LIGA FOR SEG SELV. BARE SMAKEN ER TIL Å DØ FOR.

Konfirmasjonene står i kø nå utover våren, og en ting kan man være sikker på, dette er anledningen hvor det  serveres mye god mat og masse flotte kaker.
I den konfirmasjonen jeg var i her forleden, var det hjemmelaget vaniljesaus som grep min oppmerksomhet.
Det er en matrett jeg sjelden lager, men duverden hvor godt den smaker. Den er som sagt sjelden på bordet, men når den er riktig å servere, så er det bare hjemmelaget som gjelder.


Rips med hjemmelaget vanilje, nam,nam

Oppskrift:
3 dl melk
3 dl fløte
1 vaniljestang
110 gr sukker
6 eggeplommer

Kok opp melk, fløte, vaniljestang og en tredjedel av sukkeret. Visp resten av sukkeret med eggeplommene. Hell den varme fløtemelka over egg- og sukkerblandinga mens du rører. Ha alt tilbake i kasserollen og varm forsiktig, under stadig omrøring, til sausen tykner. Sil og avkjøl.
Hvis du er uheldig å koke blandingen kan du få eggerøre.

Hvordan bruker jeg dette? Det er dyrt og litt eksklusivt, så den serverer jeg ikke til de elskede barnebarna som kan være storforbrukere av vaniljesaus. De får skam og si ferdigkjøpt saus på boks. 


Voksne på besøk til et middagsmåltid derimot, kan nok heller være i målgruppen.

Kos deg med luksussmaken.

Denne oppskriften har jeg funnet hos Lise Finckenhagen, en av mine store kokkeheltinner. Sauseoppskrifter fins her
Her finner du flere oppskrifter.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?