SIST DENNE FISKESUPPA STO PÅ BORDET VÅRT

DEN GANGEN VAR DET TIDLIG SOMMER OG VI HADDE BRUK FOR NOE SMAKFULLT

Nå er det sen vinter og vi har igjen bruk for noe smakfullt.

Bare så du vet det, med denne fiskesuppa kan du få smakene så milde eller sterke som du bare ønsker.

Sent i januar, med et smakspanel som ikke takker nei til litt hot mat og mellom oss sagt, til og med av og til trenger å fyres litt, så ble det den sterke varianten hos oss denne gangen.

Valgte det bildet med nesten bare grønt, det er det jeg savner for tida.


Fiskegryte el suppe
Oppskrift til 4 prs.

5-600 gr renskåret fisk (torsk/sei/ørret/laks)
3 gulrøtter
1 løk
1 liten fennikel
4 poteter
1 ss revet fersk ingefær
2 fedd hvitløk
1 chili
1 stilk brokkoli
3-4 vårløk
1 pott med fersk koriander
1 boks kokosmelk
1/2 l fiskekraft(buljong)
ss soyasaus el fishsaus
1/2 ts gurkemeie
1/2 ts chilipulver
1/2 ts fennikel frø 
1/2 ts korianderfrø
2 ts currypaste
lime saften av
salt pepper 
solsikke el rapsolje til steking.


Denne gryta/suppa forbereder jeg med å lage klart på forhånd. Alt som skal i kjelen står oppstilt på benken klar til bruk. Grønnsaken er i biter hver for seg. Alt skal ikke i kjelen til samme tid, slik klarer jeg å holde orden på det. Til og med fisken skal kuttes i passe stykker i forkant.


I en tørr og varm kjele har du alt av krydder, varmer mens du rører , dette går fort, ca 1 min, det skal lukte godt, ikke brent, så pass på.
Sett ned varmen og hell i olje, currypaste og ha i løk og fennikel. La dem mykne og varmes sakte , de skal ikke å bli brun, bare blank og godt blanda med krydderet.

Ha i buljongen, kokosmelka, soyasaus, poteter og gulrøtter, revet ingefær, finhakket chili, finhakket hvitløk. 

Hvis det er ei stund til dere skal spise så kan du på dette stadiet sette gryta til side og vente til rett før måltidet før du koker opp og fullfører.
Kok i 15- 20 min, til grønnsakene er kokte. Rett før gryta er ferdig, har du i brokkolien og fiskebitene. De trenger ikke mer enn 3-5 min.

Smak til med limesaft, salt og pepper.

Når du er klar til å servere har du over finhakket vårløk og koriander. Server med ferskt godt brød eller ris.

Denne oppskrifta har jeg laget selv, jeg har selvsagt hentet inspirasjon her og der, men sammensetningen er helt min egen. Derfor kan jeg si at alt av grønnsaker kan man velge inn eller ut. 


Mengdene av grønnsaker velger du selv. Jeg ville servere ei gryte, altså mye grønnsaker og lite saus. Det er ikke noe problem å gjøre den tynnere og servere som suppe. Hvis du har i mer buljong og kokosmelk må du smake slik at krydderet og balanserer.

Du kan ha mer eller mindre av ingefær, curry og chili. Det er de tre som skaper varmen og styrken i maten. 
Jeg brukte alt som står i oppskriften av ingefær og chili. Litt må man ha i , men tenk etter hva du orker av "hotstuff"
Akkurat som sist var denne sabla god, jeg syntes og den var billig, men det kom jo av at jeg hadde alt i skuffer og skap fra før, kjøpte faktisk bare lime, koriander og vårløk.

Server den med ris eller godt brød.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?