KOMPOTT AV RØDLØK

HVA I ALLE DAGER BRUKER MAN DET TIL? JO, HER KOMMER ET TIPS.

For det første så er den et uunnværlig tilbehør til andekjøtt for oss. Dessuten smaker en slik kompott aldeles nydelig til grov og smakfull leverpostei. Jeg har og prøvd den til brie', der passet den sannelig og.
Slik som all løk blir når du lar den kose seg i lengere tid i gryte eller panne, så blir den søt og mye enklere å fordøye. Jeg vet jo at noen rygger for løk, fordi den er vanskelig å fordøye, men som sagt, prøv å la den steke ei tid, da mener jeg 1 t eller mer. Da har den endret helt karakter og de stoffene som man sliter med å fordøye er blitt borte.

Dette er den omtalte kompotten


Løkkompott

Oppskrift

4 rødløk
1-2 fedd hvitløk
2 ss stekeolje
4 ss sukker
2 dl kyllingkraft
2-3 dl billig rødvin
1-2 ss balsamicoeddik
timian
salt og pepper

Del rødløk og hvitløk i to og skjær dem i tynne skiver. Fres dem så til de er blanke, ikke brune i en kjele. Bruk olje ikke smør da blir de altfor fort brun og smaken endres. Ha alt over i en bolle og smelt sukkeret uten omrøring på middels varme. Pass godt på det skal ikke bli veldig brunt, kun gyllent.
Når alt sukkeret er smeltet, tilsett buljongen. Det vil nå sprake i gryta og sukkeret blir knallhardt. Frykt ikke, det er meningen at det skal skje. Ha i vinen og kok opp under omrøring og sukkeret løser seg fint. Når sukkeret er løst opp har du i all løken og et par stilker med timian. Vinen skal dekke løken helt, hvis ikke ha i mere vi, jeg har og mer buljong klar, dette koker fort tørr.
Det skal småkoke uten lokk til en tykk kompott. Hos meg koker det ofte i 1 times tid. Det er da jeg må etterfylle med veske, buljong eller vin.
Smak til med balsamico salt og pepper før servering.

Dette er et utrolig godt tilbehør til andebrystet, men som jeg sa, til grov leverpostei smaker den som om den var laget for det. Det skulle ikke forundre meg om det er flere brukdsområder som jeg ikke har oversikt over.
For flere grønnsaksoppskrifter, klikk her



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?