HAGEJOBBEN... DER HAR DU EI DÅRLIG SAMVITTIGHET

DEN HAR VÆRT UTSATT OG NEGLISJERT  I SOMMER.


Plutselig slår værgudene til med en hel sommerdag av godt, gammelt merke. Tror du jeg går på stranda? Legge meg flatt ut for å slikke sol? Åhh, nei du.
Da henter jeg fram spade, greip, stige, saks, tråd og hansker. Jeg klatrer, forsiktig tre trinn opp(det er min grense)på den store klatre rosa mi. Der plukkes det visne og råtne gamle blomster, klippes døde greiner og knyttes opp nye, lange greiner som vokser etter eget forgodt befinning. Dette gjentar jeg på de fleste blomstene i hagen.

Så startet jeg med et av de prosjektenme som har vært utsatt lenge. Steinsetting langs blomsterbedene. Etter hvert skal alt av naturlige kulesteiner (samlet med slit og svette, bare minner om det)byttes ut med industristein. 
Det vil lette arbeidet med gressklipping, kantklipperen er ny, tung og uhåndterlig. Vi får det lettere med den og. 
Dessuten gir det et renere, og ryddigere uttrykk. 
Galskap å utnytte en så sjelden fin sommer dag til steinarbeid, men sånn er vi steingale
Bedkantene var den ene, stabilt underlag til parasollen var det andre prosjektet i sommer.

Dette la jeg for en måned siden.
Det er wisteriaen som klatrer på gjerdet, blomster kommer vel ikke fø til neste år, kanskje. Dette blir nå en fast plass for parasollen. Vel, i år ble det aldri så varmt at den måtte slåes opp, men man vet jo aldri. Neste år er det nye sjangser.
Anleggsområdene ser jo alltid litt småslitt ut, også her. Håper litt sol og regn vil få kantene til å grønnes.
Heldigvis ble det tid til å kose seg litt og. Blomster er det nok av på denne tida.
Blomsterkurvener full
En av mine største gleder med å ha hage er å kunne plukke blomster av hjertens lyst. Hver uke er det noen nye som kan plukkes, det varierer gjennom hele sesongen vår-sommer-høst. De vakreste buketter oppstår og gleder oss selv de dagene vi regner bort og ikke er i hagen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?